Ett bokslut innebär att du summerar alla t-kontonas transaktioner under en viss period som kallas företagets verksamhetsår. Du avslutar dina t-konton med hjälp av utjämningsmetoden.
Utjämningsmetoden innebär att du utjämnar samtliga t-konton och för över deras saldon till resultat- och balansräkningen.
Beräkna kontonas saldon genom att summera debetposter och kreditposter för alla t-konton. Skillnaden mellan summa debet- och kreditposter utgör kontots saldo.
Resultatkontonas saldo förs över till resultaträkningen [RR] och balanskontonas saldo förs över till balansräkningen [BR].
När du utjämnar ska du,
- Räkna samman alla t-kontos debet- eller kreditsaldo.
- Utjämna kontona så att båda sidor får samma värde.
- Debet = Kredit.
- Summan som utjämnat t-kontot flyttas till motsatt sida
på resultaträkningen [RR] eller balansräkningen [BR].
» läs mer om utjämningsmetoden vid enkelt bokslut »
|