Vad är en mässa?

En mässa är en arena [plats] som tilhandahåller en upparbetad infrastruktur där många företag inom samma bransch kan träffas och visa upp sina varor och tjänster för sina kunder.

På mässan som oftast är belägen i en eller flera stora hallar finns normalt restauranger, fikaställen, butiker och liknande för att besökarna ska ha det bra. De utställande företagen betalar för befintlig infrastruktur och sin egen monterplats.

Vad ska man tänka på när jag ställer ut på en mässa?

En mässa är en omfattande aktivitet som består av tre [3] huvudmoment,

  • FÖRE - mässplanering.
  • UNDER - mässan genomförs.
  • EFTER - mässrapport.

Innan du sätter igång med din plan bör du fundera över följande,

  • Vad är syftet med din mässa?
  • Hur ska du fånga kunderna?

  • Gör det dina konkurrenter inte gör.
  • Ha en plan.

  • Var beredd på ett antal mycket tuffa [fysiskt & psykiskt] timmar.
  • Träna dina pitchar före mässan.

  • Ha KUL.

Vilka 3 kriterier är viktiga när du väljer en mässa?

För att optimera din mässa bör du fundera över följande,

  • Vilken målgrupp vill du möta på mässan?
  • Vad är syftet med mässan?
  • Vad har du för resurser?

Finns fler bra tips inför mässan?

Det finns massvis med bra tips inför, under och efter en mässa.

  • Planera, planera och planera.
  • Gör inte det dina konkurrenter gör .. stick ut.

  • Sätt många mätbara mål.
  • Var aktiv.

  • Ha kul, då vill besökarna komma till dig.

Ska vi skriva och skicka ut en pressrelease före mässan?

Absolut, det är mycket viktigt. Syns du finns du.

Välj ut vilka tidningar, tidskrifter, facktidningar, medlemstidningar, kundtidningar, bloggar och webbplaster som dina kunder läser.

Börja i god tid, några veckor före, och skriv en story som fortsätter 1-2 ggr per vecka. Skriv så kunderna vill läsa din story. Håll slutet öppet med en sk "cliffhanger" så blir det spännande och läsaren längtar till nästa avsnitt..

 

Läs mer om mässor på biz4you.se

 

Läs mer! mässor - mässor »

Var anmäler jag mig till respektive mässa?

På Regionala Mässan är det viktigt att du anmäler dig och betalar samma dag som registreringen öppnar. Det finns ca 500 företag i Skåne men endast 200 får plats på mässan - principen först till kvarn gäller.

Företagen på vår skola i Helsingborg ställer ut på minst tre mässor. Det är skolans årliga julmässa som är en grym säljmässa, Forzamässan och Skånes regionala mässa.

Fråga din coach/lärare vilka mässor som finns lokalt/regionalt och när/hur du anmäler dig till dessa.

  • Skolans julmässa - ingen anmälan - alla ställer ut.
  • Forzamässan - ingen anmälan - alla ställer ut.
  • Regionala mässan - anmälan på UF-online i dec - alla ställer ut.

När ska min mässplan var inlämnad?

Den ska vara inlämnad 1-2 veckor före din mässa.
Vilket datum som gäller för en specifik mässa hittar du under - viktiga datum.

När ska min mässrapport var inlämnad?

Den ska vara inlämnad 1-2 veckor efter din mässa.
Vilket datum som gäller för en specifik mässa hittar du under - viktiga datum.

Hur ska jag vara klädd på mässan?

Det beror på vad du säljer och till vem.

Ni kan ha samma tema som t ex alla har vit skjorta, blå piké eller liknande. Ni kan t ex ha snygga blå jeans med olika färger på ovandeenl eller varför inte blå jeans, vit skjorta och blå kavaj.

Ni kan klä er enligt ett tema, kockkläder om ni säljer något som releterar till mat, smutsig overall om det handlar om maskin/teknik eller matrostema om det handlar om kust & hav.

Är det tillåtet att någon annan bygger min monter?

Ja.

Ska jag trycka flyers och broschyrer på tryckeri?

Det blir oftast bättre/snyggare på ett tryckeri, men det har med resurser att göra. Tror dock att ni kan skriva ut på relativt tjockt papper på skolans skrivare och då kan ni själv göra "tryckeri"-tryck.

Var ute i god tid, minst en vecka före, eftersom skolans skrivare kan strula. Den kanske inte klarar den papperstjocklek du vill ha.

Finns tillgång till Internet på våra olika mässor?

Det generella svaret är nej

Det är dock upp till varje mässa att besluta om. Helt säkert är att det finns en upparbetad infrastruktur så det innebär egentligen bara hur mycket de vill ta betalt för att du ska kunna vara online. Räkna med rätt så höga kostnader, kanske 2 000 kr per företag.

 
 
starta upp UF »
 

affärsidé »

affärsplan »

avveckling »

bokföring »
bolagspärm »
budgetering »
ekonomi »
e-max »
företagsrapport »
försäljning »
forzamässan »
framtiden »
grafisk manual »
gruppen »
individen »
julmässan »
kunder »
leverantörer »
logotyp »
mål »
marknadsföring »
mentorskap »
mission »
monter »
« mässor
möten »
nationella mässan »
organisation »
prissättning »
produkter »
projektarbete »
regionala mässan »
riskkapital »
rådgivare »
skatter »
tävlingar »
vision »
webbplats »
årsredovisning »