att äga inledningen
p e r s o n l i g f ö r s ä l j n i n g s m ö t e |
Säljaren ska äga mötets inledning. Det är ditt ansvar att ta kommandot i säljprocessen. Det är ditt ansvar att påverka hierarkin i säljrelationen.
För att ditt prospekt [potentiell kund] ska se dig som en jämlik samarbetspartner är det viktigt att du äger inledningen. Du har bara ca 7 sekunder på dig, sen är du bedömd.
Använd dig av nedan tre viktiga variabler för att påverka dina möjligheter till avslut på ett positivt sätt. Kanske så här,
- Kläder
Du är dina kläder. De påverkar hur du känner dig.
Vill du ha självförtroende. Klä dig framgångsrikt.
– Kostym eller kavaj och fina byxor från Boss.
– Svart bälte från Boss.
– Klassisk vit eller ljusblå skjorta från Stenströms.
– Mörkgrå slips från Armani.
– Svarta finstrumpor från Armani eller Boss.
– Skor från Crockett & jones.
- Ögonen
Det är ju en självklarhet att titta alla personer som du samtalar med i ögonen. Det visar på självförtroende.
- Handslaget
Det är nog ett av mina tidigaste minne. Mamma
lärde mig att hälsa, bocka och tacka. Då var ett
fast handslag viktigt. Det visade karaktär.
Släng inte fram en död fisk eller en våt hand.
Då är dina affärsmöjligheter döda.
|
att inleda mötet
p e r s o n l i g f ö r s ä l j n i n g s m ö t e |
När du ska genomföra ett säljmöte består din inledning av ett antal moment som gemensamt bildar hela inledningen. Varje moment nedan kan stjälpa ditt möte. Se till att de är inövade och att du upplevs naturlig och ärlig som person.
- Dörren.
- Blicken.
- Handslaget.
- Rösten.
- Ditt inledande småprat.
- Din övergång till mötet.
Läs mer! - att inleda mötet »
Läs mer! - arbetsblad, öppningsfras » |
lär dig lyssna aktivt
p e r s o n l i g f ö r s ä l j n i n g s m ö t e |
Att lyssna är någonting som ofta uppmuntras, men hur gör du? Ett sätt att lista ut det är att bryta ner aktiviteten i specifika uppgifter som du kan observera. Du är en god lyssnare när du sammanfattar konversationen och ställer frågor om den?
Läs mer! - lär dig lyssna aktivt » |
behovsanalys
p e r s o n l i g f ö r s ä l j n i n g s m ö t e |
Under behovsanalysen får du nycklarna för att vinna affären. Den goda säljaren bryr sig om sina kunder. När du bryr dig om dina kunder är du intresserad.
När du är intresserad ställer du rätt frågor. Rätt frågor ger rätt information. De gör att du kan matcha dina erbjudanden med de behov som kunden berättat för dig under mötet.
När du ställer frågor, kommunicerar du och din kommunikation utvecklar relationen mellan dig och din kund.
Läs mer! - behovsanalys » |
ställ rätt frågor
p e r s o n l i g f ö r s ä l j n i n g s m ö t e |
Erik Ullsten som skrivit "Bästsäljaren" anser att du ska skapa frågor som ger "WOW-känsla".
Före du ställer dina frågor behöver du veta vilka svar du söker. Vill du ha sakliga korrekta svar, en åsikt eller en uppskattning?
När du vet vilka svar du letar efter kan du anpassa dina frågor efter dina kunder och din säljsituation.
Du som säljare ska alltid vara genuint intresserad av din kund och den situation han/hon befinner sig i. När du är genuint intresserad märker kunden det och då vill han(hon ge dig sina pengar.
Vägen till ett avslut heter rätt frågor. I din verktygslåda ska det finnas ett antal frågor; rätt frågor. Det är dina frågor och hur du ställer dem som får kunden att vilja köpa av dig.
Nedan frågor kan engagera din kund,
- Vad är det som skiljer för att få er att ..?
- Vilka är era viktigaste krav för att ..?
- Vad gillar du beträffande ..?
- Hur ser ditt önskescenario ut gällande ..?
- Vem är branschledande och varför är det så?
- När vill du att vi ska ..?
- Vad skulle få dig att ..?
- Hur upplever du att ..?
|
4 viktiga frågor
p e r s o n l i g f ö r s ä l j n i n g s m ö t e |
Med största sannolikhet har inte en ny kund koll på din vara, tjänst och var den innebär för dem. För att få med kunden på resan kan du använda nedan viktiga frågor vid slutet av ditt kundbesök.
- Förstår du hur min produkt används?
Lägg upp din presentation så svaret blir ja.
- Kan du se dig själv använda vår produkt?
Om inte, vad beror det på?
- Gillar du vår produkt?
Känns det här rätt för din kund?
- Vad innebär vår produkt för er?
Hur löser den kundens problem?
- Ryms vår produkt i er budget?
Finns pengar att handla för?
|
mer om nyttofrågor
p e r s o n l i g f ö r s ä l j n i n g s m ö t e |
Konstruera dina nyttofrågor enligt nedan,
-
Ställ en fråga där svaret
= din lösning.
-
Ställ en fråga där svaret
beskriver varför din lösning är intressant [fördelar].
- Ställ en fråga där svaret
beskriver vad din fördel innebär för kunden.
Läs mer! - nyttofrågor » |
säljprocessen
p e r s o n l i g f ö r s ä l j n i n g s m ö t e |
En av försäljningsmötets viktigare faser är avslutet, d v s när parterna kommer överens om en försäljning. Visserligen är behovsanalysen den viktigaste, men om du inte kan hämta hem en order blir det inga pengar.
Under säljmötet ska du navigera dig förbi alla hinder för att ta dit till ett avslut.
Läs mer! - säljprocessen » |
avslutsteknik
p e r s o n l i g f ö r s ä l j n i n g s m ö t e |
En säljare har enbart ett mål med sitt säljmöte, att få kunden att köpa. Men många säljare tycker det är den svåraste delen, att be kunden om en order.
Begreppet avslutsteknik baseras på att säljmötet ska avslutas. I själva verket är det en överenskommelse som startar ett nytt och förhoppningsvis långvarigt samarbete.
Läs mer! - avslutsteknik » |
vanliga avslut
p e r s o n l i g f ö r s ä l j n i n g s m ö t e |
- Ta för givet-metoden
Du ger förslag på andra varor som passar till den varan kunden har valt.
- Alternativmetoden
Du tar fram två eller fler varor så kunden får alternativ att välja emellan.
- Om-metoden
Du säger till kunden "om du köper de här skorna så får du med en skoputs"
- Öppet köp
Du förklarar att kunden får möjlighet att prova varan hemma och lämna tillbaka om han/hon ångrar dig.
|
be om en order
p e r s o n l i g f ö r s ä l j n i n g s m ö t e |
Den bästa metoden för att stänga en affär är att fråga efter en order. Både din kund och du som försäljare vet om att mötet handlar om försäljning och båda parter förväntar sig ett avslut.
Trots detta är det många som tycker det är jobbigt att ställa den sista frågan och inte "vågar" stänga affären. När du vågar ställa frågan kommer du att tjäna pengar.
När kunden har berättat om sina behov/problem, du har berättat vad din produkt innebär för han/hon och ni har förhandlat om t ex leverans, service och pris då är det naturligt att be om en order.
Att be om en order är det bästa avslutet enligt oss. Det finns dock många fler avslutsmetoder. Två andra bra avslutsfrågor är,
- Hur går vi vidare?
- Finns det något mer vi kan göra för dig?
|
bedömning
p e r s o n l i g f ö r s ä l j n i n g s m ö t e |
Utvärdera dig själv för att hita nya inressanta infallsvinklar som kan hjälpa nästa kund. Vad gjorde du bra och vad vill du utveckla ännu mer.
Läs mer! - mall för utvärdering » |
|