vad gör en säljare?
s t j ä r n s ä l j a r e n |
Du som säljare ska,
- Undersöka och macha kundens behov.
- Lösa kundens problem.
- Tillföra värde till en person eller en verksamhet.
|
är du en säljare?
s t j ä r n s ä l j a r e n |
Har du de egenskaper som krävs för att vara eller bli en riktigt god försäljare? Se hur många av nedan 26 påstående som du besvarar med ja eller nej.
Läs mer! - en liten analys » |
den bästa säljaren
s t j ä r n s ä l j a r e n |
Var inte insnöad på endast ett spår utan lär av de bästa i många branscher. Att benchmarka är ett smart sätt att utveckla dina personliga egenskaper, färdigheter och förmågor. Lär t ex av,
- Telefonsäljaren.
- Direktförsäljaren.
- Nätverkaren.
- Utesäljaren.
- Butikssäljaren.
- Key Account Managern.
Läs mer! - den bästa säljaren » |
framgångsfaktorer
s t j ä r n s ä l j a r e n |
De bästa säljarna vet om att en stark övertygelse och passion smittar av sig och får kunden att vilja köpa. Säljarens tro på sig själv och sina produkter påverkar både säljaren och kunden. De absolut bästa stjärnsäljarna,
- Tror på sig själv.
- Tror på sina produkter.
- Tror på det företag de representerar.
|
framgångsfaktorer
s t j ä r n s ä l j a r e n |
Ola Ullsten som skrivet "Bästsäljaren" inspirerade till nedan post.
Med sunt förnuft kommer du långt; förmodligen mycket längre än du tror.
Det kostar inget extra,
men betalar sig rejält att alltid,
- Komma 5 minuter före utsatt tid.
- Jobba både smart och hårt.
- Förmedla positiva och vänliga ord till andra och till dig själv.
- Ha ett positivt kroppsspråk.
- Att vara fylld med positiv energi.
- Ha en positiv iinställning till livet [både arbete och fritid].
- Vara passionerad i allt du gör..
- Vara öppen att lära och fortbilda dig via böcker, möten och kurser.
- Göra det där "lilla" extra som de andra inte gör.
- Visa uppskattning mot alla personer du möter.
"A mind is like a parachute. It
doesn't work if it's not open"
- Frank Zappa, rockikon,
1940-1983.
|
du är din unika säljstil
s t j ä r n s ä l j a r e n |
unika stil. Någon är väldigt social och charmig, en annan är väldigt lugn och pedagogisk och en tredje är saklig och teknisk i sin approach. Det finns helt enkelt lika många olika säljtyper som det finns olika människotyper.
det viktiga är att man känner sig trygg i den roll man har och att man vågar vara sig själv
Vilka egenskaper eller sidor hos dig tror du att de uppskattar mest? Troligen är det dessa egenskaper som du också behöver framhäva i din säljroll för att hitta din unika säljstil.
Bland dina säljkollegor eller vänner som arbetar med försäljning, vem skulle du köpa av och varför?
Vilka egenskaper har den personen som du uppskattar?
Skaffa en förebild inom försäljning som du kan lära och inspireras av – då har du kommit en bra bit på vägen mot att hitta din unika säljstil! |
det första intrycket
s t j ä r n s ä l j a r e n |
När människor kommunicerar med varandra sker merparten av all kommunikation [ca 70%] via icke verbala kanaler. Det innebär allt du "säger" utan hjälp av ljud.
Det innebär att även när du är tyst så kommunicerar du med omvärlden. Det är lite skrämmande, eller hur?
Så fort en annan människa ser dig har han/hon börjat bilda sig en uppfattning om vem du är. Dina kläder, hår, accessoarer, rörelser och minspel har betygsatts.
När du träffar en ny människa ska du påverka din situation till din fördel. Du ska göra avtryck så att personen bedömer dig positivt och vill umgås med dig. Du ska,
- Vara lugn och sansad.
- Le och ha ögonkontakt.
- Artikulera och tala tydligt.
- Ha ett fast handslag.
|
ett fast handslag
s t j ä r n s ä l j a r e n |
Du har 7 sekunder på dig att påverka kunden när ni träffas. Vi kan inte nog understryka handslagets betydelse för ditt första intryck på en annan person.
Ditt handslag ska vara fast med bestämda skakningar och du ska samtidigt ha ögonkontakt med den person du hälsar på.
Läs mer! - handslaget » |
säljarens nyckeltal
s t j ä r n s ä l j a r e n |
En säljares vardag består av många mätbara nyckeltal. T ex,
- Antal besök/vecka för varje säljare.
- Totalt antal besök.
- Antal offerter per besök [%].
- Antal offerter/vecka för varje säljare.
- Totalt antal offerter.
- Avslutsfrekvens order/offert.
- Antal order/vecka för varje säljare.
- Totalt antal order.
- Snittordervärde.
- Ordervärde/vecka.
- TG %.
- TB/vecka.
- Avslutsfrekvens order/besök.
- Antal säljveckor/år.
- Ordervärde/år.
- TB/år.
|
prestera & leverera
s t j ä r n s ä l j a r e n |
Inom försäljning arbetar man ofta med att sätta mål per vecka, månad, kvartal och år. I detta sammanhang är det inte så konstigt att många duktiga säljares drivkraft är att prestera och leverera.
Viktiga egenskaper hos en stärnsäljare,
- Målfokuserad.
- Engagerad.
- Vilja att utvecklas.
- Ansvarstagande.
- Resultatorienterad [vinnarskalle].
- Ödmjuk.
|
prioritera med att-göra-lista
s t j ä r n s ä l j a r e n |
De flesta säljare arbetar i ett säljstödsystem [CRM-system]. De bästa säljarna arbetar även med egna "to-do-lists" som hjälper dem att prioritera det som är viktigt den kommande säljveckan.
Deras listrubriker kan t ex vara,
- Skriva
Vilka offerter, bejkräftelsebrev, fakturor eller annat.
- Ringa
Ringa upp prospects, gamla kunder eller boka möte.
- Göra
Kundmöte, mässa, fortbildning, möte, administration.
- Uppföljning
Boka in tid för att följa upp en försäljning eller ett klagomål.
- Utvärdering
Utvärdera dina säljmöte, telefonbokningar eller annat.
|
hur skapar du nya kontakter?
s t j ä r n s ä l j a r e n |
Du som stjärnsäljare har naturligtvis bokat in tid för daglig reflektion där du t ex kan fråga dig,
- Vad är min inställning till nya kontakter?
- Hur skapar jag nya kontakter idag?
- Vilket är bästa sättet att skapa nya kontakter?
- Vilken tid läggar jag ned på kontakter varje vecka?
- Vilken tid lägger jag ned på att vårda befintliga kontakter?
- Vilka personer har störst betydelse för mina försäljningsmål?
- Hur ser min nätverksplan ut?
|
|