biz4you « försäljning « säljmötet | |||||||||||||||
startsidan | om biz4you | creative commons | kurser | sitemap | viktiga datum | UF-året | referenser | FAQ | |||||||
|
"The word LISTEN contains the same letters as the word SILENT" |
- Alfred Brendel, 1931-, pianist, poet & författare |
"Den som slutar bli bättre slutar att vara bra" |
- Just Saying |
årets säljare |
Alla unga säljare som planerar och genomför ett säljmöte är stora vinnare. Men, det finns alltid en som gör det där lilla extra. Jag hoppas det är du som mottager nedan hedervärda diplom.
Tidigare stjärnsäljare är,
|
disponera ditt möte |
En bra disposition hjälper dig strukturera upp ditt möte. Som vanligt på alla säljmöten är det behovsorienteringen som är viktig. Det är i den som du får fram vilket behov kunden har för att därefter kunna presentera en eller flera möjliga lösningar.
Ditt möte består av följande faser,
|
rollbeskrivning |
Det är du som själv bestämmer vilket företag du kommer från och vad du ska sälja. Du ska även beskriva vem din coach/handledare/lärare är, befattning och vilket företag han/hon arbetar på.
Läs mer! - rollbeskrivning, ex1 » |
olika dokument |
För att underlätta din säljprocess ska du ta fram ett antal dokument som stödjer din produkt, ditt företag och dig som säljare. Beroende på var du befinner dig i processen har du behov av lite olika dokument.
|
checklist, säljmötet |
Ett säljmöte är en ganska komplex uppgift med många ingående variabler. Din checklist säkerställer att alla moment bocka av och inte glöms bort.
|
exempel, säljplan |
Här finns två trevliga säljplaner. Bli inspirerad och ta din egen säljplan ytterligare en nivå högre.
Läs mer! - säljplan, Hunky Dory » Läs mer! - säljplan, StandBy » |
sp-material |
Julia Behnke visar upp hur hon ställde i ordning mötesrummet inför hennes säljsamtal. Det gav ett mycket proffsigt intryck. |
mötets struktur |
||||||
Din struktur är din väg till ett lyckat säljmöte. Säljmötet är en stor och komplex uppgift som kräver en noggrann planering. Nedan punkter skapar en god struktur i din process mot ett framgångsrikt säljmöte.
|
||||||
bekräftelsebrev |
||||||
Din försäljning startar med telefonbokning, kuvert och bekräftelsebrev. Det är nödvändigt att du, tidigt, börjar marknadsföra dig och din produkt på ett smart sätt. Det är en konst att skriva meningsfullt brev som även påverkar din försäljning.
Klicka på bilden för att öppna beräftelsebrevet.
Läs mer! - bekräftelsebrev, säljer in ditt kommande möte » |
||||||
kuvert till bekräftelsebrevet |
||||||
Kuvertet är en kommunikationsbärare och det är det första som kunden ser när bekräftelsebrevet anländer. Ditt budskap ska inte ta över kuvertet utan använd finess. Det ska vara där och påverka men inte ta plats. Du kan påverka med en tagline, bilder, färger eller former.
|
||||||
heads up! före mötet |
||||||
Ytterligare ett sätt att kvalitetssäkra ditt möte och påbörja din införsäljning, är att maila en "heads up!" någon dag före mötet. Var tydlig, serviceminded och gör all viktig info lättillgänglig för kunden.
|
||||||
innehållsförteckning, säljplan |
||||||
Ändamålsenlig säljplanering är en förutsättning för ett optimalt säljarbete. Din säljplan ska vara mål- och resultatorienterat så du kan mäta av dina olika aktiviteter och faser på ditt säljmöte.. Här finns en innehållsföretckning som kan utgöra en stomme i din egen säljplan. Glöm inte bort att din egen säljplans utformning är starkt kopplad till dess produkt och den kund du ska besöka.
|
||||||
tidbokning |
||||||
Välj, tillsammans med din handledare, ut en tid som passar dig. Skriv in den i din kalender. Om du använder Google Calender skapar du ett möte i ditt schema och bjuder in din coach/handledare/lärare. När din inbjudan kvitteras hamnar mötet i handledarens [kundens] iPhone eller liknande.
|
||||||
bedömning |
||||||
Du kan bedöma din egen förmåga när du gör en testförsäljning på någon du känner. Då kan du använda dig av denna mall för att se om du vill utveckla några momnet mer,
|
||||||
kunskapskrav |
||||||
Kunskapskraven säkerställer att alla moment, som Skolverket
|
||||||
"Skapa en kund, inte ett sälj" | ||||||
- Katherine Barchetti, butiksägare från Pittsburgh |