"Lita på din instinkt in i det sista, även om du inte kan se någon anledning till att göra det"
– Ralph Waldo Emerson, 1803-1882, US poet
 
"Var ödmjuk och öppen för att skrota dina idéer och göra om. Det blir nästan alltid bättre när du tar kritik"
– Camilla Blom Polfeldt, designer på Me&I
 
« affärsidé

affärsplan »

gratis bilder »
enkla logotyper »
kampanjplan »
kreativ copywriting »
marknadslagar »

marknadsundersök »

modeller »

mässan »

mätbara mål »

pressrelease »

produkt »

tagline ger mervärde »

 

övningsuppgifter »

vad är en idé?

a f f ä r s i d é e r

En idé är fröet till nya upplevelser med potentialen att förändra och förnya. En framgångsrik idé är oftast unik och enkel. Det är en komplex och kvalificerad tanke; ett koncept för framtiden.

En idé är något som skapar orientering och anger riktning för tanken. Den tar dig bortom det du idag kan erfara. En idé är positiv energi på väg mot en förändrad framtid.

Idén är bärande, anpassningsbar och flexibel. Den ska kunna böjas och vändas på utan att budskapet blir något annat. Men din grundidé blir alltid och är alltid något som aldrig försvinner.

vad är en affärsidé?

a f f ä r s i d é e r

Begreppet affärsidé lanserades på 1970-talet av forskaren Richard Normann. Den ger svar på vad ett företag har att erbjuda.

Du behöver en idé för att börja formulera vad du ska erbjuda din marknad. Du behöver även nödvändiga resurser, oftast kapital, samarbetspartners och nätverk, för att kunna formulera en vettig och hållbar affärsmodell.

kundernas behov

a f f ä r s i d é e r

Din affärsidé baseras på dina kunders behov. Dessa är,

 

  • Fysiologiska.
    T ex mat, dryck och sömn.

  • Psykologiska.
    Kundernas inre tillfredsställelse.

  • Sociala.
    Relationer till omgivningen.

din idé kan bli din affärsidé

a f f ä r s i d é e r

En affärsidé börjar alltid med en vanlig idé. Därefter ska du formulera vad din idé ska tillgodose på marknaden. För en fungerande affärsmodell krävs nödvändiga resurser, oftast kapital, samarbetspartners och nätverk.

Om du saknar en eller flera variabler kan du inte genomföra din plan. Då har du ingen affärsidé utan bara din ursprungliga idé som inte är kommersiellt gångbar just nu.

 

Läs mer! din idé kan bli din affärsidé - din idé kan bli din affärsidé »

testa din affärsidé
a f f ä r s i d é e r

Din affärsidé ska formuleras,

 

  • Kort.
  • Tydlig.
  • Konkret.

 

Företagets affärsidé ska visa "vad" du ska erbjuda din kund. "Vem" som är din kund, "hur" du ska erbjuda dina produkter och "var" du ska erbjuda dina produkter.

 

  • Vad?
  • Vem?
  • Hur?
  • Resurser?

 

När du formulerat en affärsidé ska du testa den. Visa t ex upp den för ett okänt barn eller en okänd äldre dam/herre. Om de förstår vad du ska arbeta med har du lyckats formulera en klockren affärsidé. Om inte, tillbaks till skrivbordet och gör om och gör rätt.

 

Läs mer! din idé ska vara kort & koncis - din idé ska vara kort & koncis »

exempel på affärsidéer
a f f ä r s i d é e r

 

 

Läs mer! exempel på olika affärsidéer - exempel på olika affärsidéer »

"Du föddes som ett original. Dö inte som en kopia"

– John Mason, 1799-1859, amerikansk politiker

 

regel #1
a f f ä r s i d é e r

 

 

"en idé är ingen affärsidé"

exempel - affärsidé

a f f ä r s i d é e r

 

"HighFashion UF erbjuder, via direktförsäljning och mässor, exklusiva och trendiga strumpor i säsongens färger till den modemedvetna kvinnan i Helsingborgsregionen"

exempel - affärsidé

a f f ä r s i d é e r

 

"On The Go UF erbjuder, via återförsäljare och direktförsäljning, portions-förpackat kaffe till den kreativa och nyfikna kaffekonsumenten i Nord-västra Skåne"

exempel - affärsidé

a f f ä r s i d é e r

 

"Another Her UF erbjuder, via mässor och direktförsäljning, ett egen-utvecklat tampongfordral med individuell design för den unga, moderna och aktiva kvinnan i Skåne län"

affärsidéns 3 delar
a f f ä r s i d é e r

En affärsidé brukar bestå av en kombination av en yttre- och en inre affärsidé. Din affärsidé kan delas in i tre delar,

 

  • Övergripande affärsidé.
  • Yttre affärsidé.
  • Inre affärsidé.

 

Läs mer! affärsidén kan delas in i 3 delar - affärsidén kan delas in i 3 delar »

vad - vem - hur
a f f ä r s i d é e r

Din affärsidé byggs upp utifrån frågorna - vad, vem & hur. "Vad" refererar till din vara eller tjänst. "Vem" kopplar ihop produkt och kund och "hur" beskriver distribution och resurser.

 

  • Vad?
  • Vem?
  • Hur?

 

Läs mer! 3 viktiga frågor som skapar din affärsidé - 3 viktiga frågor som skapar din affärsidé »

din nya idé finns i din närhet
a f f ä r s i d é e r

Det finns många fler idéer runt omkring dig än vad du tror. Var strukturerad och ta för vana att anteckna de idéer som poppar upp när du pratar med människor runt omkring dig.

 

Läs mer! affärsidéer finns i din närhet - affärsidéer finns i din närhet »

brainstorming
a f f ä r s i d é e r

Det absolut bästa är när din affärsidé kommer till dig. Det händer dock att du kan bli tvingad att vaska fram en kreativ idé som ska formuleras till en slagkraftig affärsidé. Ett både enkelt och kraftfullt verktyg är att brainstorma.

När du brainstormar i grupp får du inte,

 

  • Kommentera.
  • Avvbryta.
  • Säga nej.

 

Läs mer! brainstorming - brainstorming »

brainstorming som process
a f f ä r s i d é e r

Det finns massvis med processrelaterade övningar. En bra övning är att brainstorma fram ett antal affärsidéer.

 

  • Låt gruppen sitta i ett tyst rum.

  • VD berättar vilka förutsättningar som gäller för er
    brainstorm.

  • Ta med ca 60 små lappar/person för 60 sek brainstorm.

  • Sätt igång och brainstorma.

  • Tystnad. Under själva brainstormingen är alla
    tysta och skriver.

Observera att det inte finns några fel. Det kan stå vad som helst på dina lappar. Alla begrepp triggar ditt undermedvetna och får hjärnans synapser att samarbeta "hur som helst". Du blir mer kreativ och vågar tänka annorlunda.

Om ditt företag består av fyra personer kommer brainstormingen att producera ca 150-200 lappar med olika begrepp, budskap eller rena idéer.

 

  • Samla in lapparna.
  • Sortera i grupper.

  • Strukturera.
  • Analysera.

  • Kombinera.
  • Välj ut.

 

Normalt finns det ca 5% - 10% bra idéer [lappar] att arbeta vidare med.

think tank
a f f ä r s i d é e r

Att vara kreativ innebär att tänka i nya tankebanor. Det brukar vara en omständig process att börja tänka annorlunda. Ett enkelt sätt för att generera affärsidéer är att använda metoden - think tank.

Think tank är en metod som bygger på ett antal ord som är kopplade till tre områden,

 

  • Målgrupp.
  • Produkt.
  • Behov.

 

Läs mer! think tank; kombinationer du inte tänkt på - think tank; kombinationer du inte tänkt på »

arbetsblad, ta fram affärsidé
a f f ä r s i d é e r

Arbeta strukturerat för att få din affärsidé att växa fram. När du skriver ned alla variabler på ett papper kommer du att kunna se affärsidéns alla delar med vakna ögon.

 

Läs mer! arbetsblad - affärsidéer - arbetsblad - affärsidéer »