biz4you « marknadsföring « kreativ copywriting | |||||||||||||||
startsidan | om biz4you | creative commons | kurser | sitemap | viktiga datum | UF-året | referenser | FAQ | |||||||
|
"It´s not how short you say it. It´s how you say it short" |
– William "Bill" Bernbach, 1911-1982, grundare av DDB Worldwide |
"Du behöver inte skrika för att höras i ett samtal" |
– Lars A Boisen, pappa till "Reklam - den goda kraften" |
regel #2 k r e a t i v c o p y w r i t i n g |
För att bli mer kreativ krävs att du måste våga,
|
think small k r e a t i v c o p y w r i t i n g |
Helmut Krone, 1925-1996, legedarisk copy. "A good ad is like a salesman you nerver forget"
Klicka på bilden för att läsa mer om kampanjen. Krone's "Think Small" kampanj för Volkswagen blev framröstad som den bästa kampanjen "ever" av Advertising Age's 1999 The Century of Advertising issue. |
kreativ brief k r e a t i v c o p y w r i t i n g |
Det finns många undersökningar som alla visar att en god plan säkerställer projektets kvalitet och kostnad. I reklamvärlden heter den gemensamma kartan en kreativ brief; ett kort och överblickbart dokument som sammanfattar ditt projekt. För absolut bästa resultat ska kundens förväntningar struktureras och preciseras. Då har du lättare att förstå vad kunden tänkt sig och vad ditt resultat ska få deras kunder att känna och agera. Det är nomalt projektledaren som ansvarar för att ta fram och formulera syfte, mål, målgrupp och budskap.
Den kreativa briefen förmedlar,
|
kreativ brief k r e a t i v c o p y w r i t i n g |
Den kreativa briefen strukturerar och fömedlar,
|
kreativ brief, arbetsblad k r e a t i v c o p y w r i t i n g |
Klicka på bilden för att öppna arbetsbladet för - kreativ brief. |
regel #3 k r e a t i v c o p y w r i t i n g |
En utmärkt copywriter skriver,
|
cialdinis principer för påverkan |
Robert Cialdini, professor i psykologi och marknadsföring är pappa till Cialdinis sex principer för påverkan som publicerades 1984.
|
peter englunds skrivregler |
Omkring 2001 kom historikern Peter Englund med sina skrivregler. Vi anser att de passar utmärkt när du ska skriva så att din kund förstår.
|
vad är kreativitet? k r e a t i v c o p y w r i t i n g |
Vår egen definition av kreativitet är,
Enligt Teresa Amabile i Creativity in Context är kreativitet en metod för problemlösning som bygger på nya och passande responser på en heuristisk uppgift.
Kreativitet ska vara,
I begreppet kreativitet ingår att,
Enligt Maria Lindberg Howard, copy på Beep, är kreativitet viljan att vilja prova nya vägar, våga gå lite vilse och vara uppmärksam på allt du upptäcker och se värdet i det.
- våga byta perspektiv och tänka tvärtom -
Blanda inte ihop begreppen fantasi och kreativitet. Fantasi är en kognitiv process. Kreativitet leder till ett resultat eller en produkt. |
delicato k r e a t i v c o p y w r i t i n g |
Vi skrattade högt när vi först såg Delicato's underbara kampanj. Under våren 2007 fick de flesta av oss och kanske även hälsofreaksen ett leende på läpparna. Kampanjen, som produceras av Ogilvy, blev en stor succée och Delicato dubblade försäljningen av bl a dammsugare.
|
vad är serendipitet? k r e a t i v c o p y w r i t i n g |
Maria Lindberg Howard, copy på Beep, lyfter även fram det sköna begreppet serendipitet som enligt Wikipedia är,
|
utveckla din kreativitet k r e a t i v c o p y w r i t i n g |
Enligt Micael Dahlén, forskare vid Handelshögskolan, kan du träna din hjärna att bli mer kreativ. "När du kommer på en idé ska du tänka och göra precis motsatsen. Rent fysiologiskt gör det att hjärnan måste jobba extra hårt och då tränas den." När du gör saker annorlunda måste synapserna i din hjärna skapa nya kontaktvägar. Dessa vägar kan sedan användas av din hjärna. Du kan enkelt träna din kreativitet genom att tex,
Det finns inga genvägar. |
regel #4 k r e a t i v c o p y w r i t i n g |
Ditt uppdrag är att göra din text så intressant, spännande och kittlande att någon ur din målgrupp vill läsa. Din text ska,
|
problem är till för att lösas k r e a t i v c o p y w r i t i n g |
"Problem är kreativitetens råvara"
Lär dig älska problem, för problem är till för att lösas. När det dyker upp ett problem finns det tusentalts möjliga lösningar att testa ditt lösning med. Det är i denna stund din kreativa problemlösningsförmåga testas. |
lars falk |
"Gör det intressant. Gör det annorlunda. Utmana. Tilltro mottagaren förmågan att läsa av, lägga till, uppleva. Var personlig. Bjud på det du själv lärt och känt. Låt dina antaganden och ställningstaganden skymta. Du är produktens advokat. Visa att du tror på din klient, gråt om så krävs" - Lars Falk i sin egen bok "Skrivbok" |
typiska egenskaper |
Enligt Micael Dahlén har kreativa personer en förmåga att tänka i paradoxer och ett större idémässigt flöde än andra människor. Kreativa personer är både rebelliska, traditionella, använder ofta både divergent och konvergent tänkande och kombinerar flera olika kombinationer av kunskaper.
|
tre sorters skrivare k r e a t i v c o p y w r i t i n g |
Det finns många sorters skrivare. De tre vanligaste är,
|
lyckad reklamfilm för ICA k r e a t i v c o p y w r i t i n g |
Niclas Carlsson, copywriter på KING är pappa till över 120 framgångsrika reklamfilmer för ICA. Enligt Niclas är receptet för en lyckad ICA-reklamfilm att,
Niclas Carlsson listar sina topp 3 ICA-reklamfilmer,
|
guldägget k r e a t i v c o p y w r i t i n g |
Guldägget startade 1961 är idag landets och branschens äldsta och största kommunikationstävling. Tävlingens övergripande syfte är att lyfta fram Sveriges mest kreativa och bästa lösningar inom svensk reklam. Einar Korpus lyfter i sin doktorsavhandling "Reklamiska" fram gemensamma faktorer som Guldäggets vinnare haft sedan 2000.
"We are storytellers for the brands"
|
links - bra sidor till din hjälp k r e a t i v c o p y w r i t i n g |
Det finns naturligtvis många utmärkta sidor på nätet som kan hjälpa dig skriva bra texter. Klicka dig vidare till ny kunskap.
|
"Ord ska vägas, inte räknas" |
– Christer Wiklander |
"Säg inte lite i många ord dock mycket i få" |
– Pythagoras, 569 f.Kr.- 475 f.Kr. , matematiker |