biz4you « marknadsföring « enkla logotyper | |||||||||||||||
startsidan | om biz4you | creative commons | kurser | sitemap | viktiga datum | UF-året | referenser | FAQ | |||||||
|
"Konsten ligger inte i konsten, utan i marknadsföringen" |
– Dan Wolgers, 1955-, konstprofessor |
"Låt inte motivet skymma bilden" |
- Christer Strömholm, 1918 - 2002, fotograf |
vad är en logotyp? |
En logotyp är företagets namn satt i ett speciellt utvalt typsnitt eller bild som ska kommunicera företagets själ. Logotypen kan vara en text, bild eller en kombination. Ofta ingår en unik symbol framtagen för företaget efter deras affärsidé.
En logotyp delas in i två olika typer,
|
hur ser en bra logotyp ut? |
En logotyp ska vara,
En logotyp ska vara lätt att uppfatta och känna igen. Den ska vara unik och väl genomtänkt, identifiera företagets verksamhet eller adderar andra värden som kunden känner igen sig i.
|
logotypens färger |
Logotypens färg kommunicerar med dess kunder, används för att positionera företaget. Färgen kommunicerar den känsla som företaget vill förmedla. Färgen som företaget använder kan därför även användas för att positionera företaget och förmedla en helt annan känsla än vad konkurrenterna gör.
Färger tolkas olika i olika kulturerer och betyder olika saker,
|
program för logotyper |
Du designar din logotyp i programmet Adobe Illustrator. Din logotyp ska vektoriseras. Det innebär att du kan föminska den och förstora den utan att den "pixlar" upp sig och blir suddig. En vektoriserad bild är alltid knivskarp. |
vad är en vektoriserad bild? |
En vektoriserad bild är en bild som skapas via banor/kurvor som räknas fram matematiskt av programmet. Det innebär praktiskt,
På Wikipedia kan du läsa. |
varför vektorisera? |
En vektoriserad bild kan du förstora hur mycket som helst utan kvalitetsförlust, medan en pixelbaserad bild har en given maxstorlek och blir suddig när den förstoras, se ovan. En vektoriserad bild tar även mindre kraft eftersom bildfilen blir mycket mindre än t ex en traditionell jpeg-fil. En vektoriserad bild behåller sin bildkvalitet och blir lika snygg i litet eller stort format. |
vektorisera din logo här e n k l a l o g o t y p e r |
Om du har en logotyp som inte är vektoriserad kan du använda dig av konverteraren på www.vectorization.com.
|
skapa inte logos i Photoshop |
Du ska aldrig använda Photoshop, Paint eller CorelDraw för att göra logotyper Du ska inte heller använda Word, Excel, Pages eller Numbers. Använd Adobe Illustrator eller liknande program. |
kan du ändra din logotyp? |
Du kan ändra din logotyp när den är inarbetad under flera års tid. Om det görs innan kan din målgrupp bli förvirrad eftersom ditt företag inte synts med sin originallogotype särskilt många gånger.
Spana in Google som har korrigerad sin logotyp när olika högtider i världen inträffar. Googla ordet doodle.
|
rio de janero 2016 |
Du länkas till en film om hur de skapade logotypen till OS i Rio 2016. |
flat logo design |
För att inte tappas bort i mediebruset har branchen, 2012, börjat satsa mer på Flat Logo Design. Skala av onödiga effekter som blänk, toningar, skuggor e t c för att skapa en renare, enklare och snabbavläst logotyp. Ett år senare släppte Apple sitt iOS 7 med, ja just det, flat logo design på ikoner m m.
|
länktips att inspireras av |
För det första finner du inspiraton överallt och om du inte gör det, har du inte letat tillräckligt länge. Ta dig till skogen, stranden, landet, staden, källaren, tippen, antikhandlaren, varuhuset, skolan, bilen, båten, parken, butiken, caféet, torget eller många andra platser. Om inte det räcke, finns många stora logotypsamlingar online som både kan inspirera och intressera dig i ditt arbete med att skapa en unik logo.
|
att köpa en logotyp
e n k l a l o g o t y p e r |
Om du vill köpa en logotyp kan du göra det online eller av en konsult som är duktig på grafisk design. Det är viktigt att du har full koll på vad dig logotyp ska förmedla och tvem som är dess målgrupp. Det svåra jobbet med att ta fram en logotyp är arbetet före. Det handlar om research, inspiration och analys. Att konstruera en logotyp är bara teknik. Det är den enkla delen. Nedan webbplatser kan anses som prisvärda men kan aldrig jämföras med en "egen" grafisk designer.
|
|