"Bryt ned företagsmål till avdelningsmå och avdelningsmål till individuella mål. Planera och följ upp"
- David Ekelund, VD på Icebug
|
vad är ett mål?
a t t s ä t t a m ä t b a r a m å l |
Ett mål är det resultat som du vill åstadkomma med din handling.
Det är svaret på frågan vad.
Vad ska utföras; vilken aktivitet ska du utföra.
Ett mål ska vara mätbart och tidsbundet så att du kan fastställa när du uppnått ditt mål. |
vad är ett syfte?
a t t s ä t t a m ä t b a r a m å l |
Ett syfte är nyttan eller avsikten med en planerad handling.
Det är svaret på frågan varför.
Varför du utför en viss handling?.
|
tacksam
a t t s ä t t a m ä t b a r a m å l |
Var tacksam över allt du upplevt och levererat i ditt liv. Men sitt aldrig nöjd. När du uppnått dina mål sätter du nya mål. Välj ut någon egenskap som du kan förändra eller något annat t i ditt liv som kan bli lite, lite bättre.
- Vad är det för mål du vill uppnå?
- I vilken utsträckning vill du uppnå det?
- Vad är du villig att offra på kort sikt för att vinna framöver?
|
det finns en baksida
a t t s ä t t a m ä t b a r a m å l |
Var uppmärksam på dig själv när du sätter dina mål. Det är inte bra att vara alltför resultat- och målorienterad. Du kan lätt bli uppslukad av att nå dina mål och att sträva efter att sätta nya mål.
Vi känner personligen ett antal konsulter som aldrig tog ut glädjen över att ha nått sina mål. Eftersom de genast fokuserade på nästa mål hade de tyvärr inte tid att glädjas över att nå sina mål.
De hade skapat mentala bilder över att vara det de presterade och likställde sin person med sina resultat.
Var uppmärksam på ditt beteeende. Ha kul på vägen mot dina mål och stanna upp och var extra glad och fira när du kommer i mål. |
SMARTA mål
a t t s ä t t a m ä t b a r a m å l |
Det finns en variabel som är viktigare än alla andra när det gäller att nå dina mål – att du har bestämt dig vart du ska. Då vet du också vad som krävs för att du ska nå fram i önskad tid och med önskad kvalitet.
Det finns många olika modeller för vad ett mål ska innehålla.
En av dem är - SMARTA - som innebär att målen ska vara,
- Specifika [Specific]
Målet ska vara tydligt. Det ska vara så konkret att
du vet exakt vad du ska göra för att uppnå målet.
- Mätbara [Measurable]
Målen ska gå att kvantifiera. Du ska kunna avgöra
om du har uppnått målet eller inte.
- Accepterade [Attainable]
Målen ska vara "ok-ade" av de som ska uppnå dem.
Det ska vara accepterat av dig själv.
- Realistiska [Relevant]
Målen ska ska kunna utföras av personen inom tidsperioden.
Delmålet sk vara nedbrutet tillräckligt mycket så att det är
realistiskt.
- Tidsatta [Time-bound]
Målens slutdatum ska vara bestämda.
- Avgränsade [Segmented]
Målen ska ha en start- och en stopptid.
Målen ska även vara ansträngande att nå. När du ställs
inför en utmaning sporras ditt engagemang och arbetsglädje.
Läs mer! - att sätta SMARTA mål » |
målformulering
a t t s ä t t a m ä t b a r a m å l |
Större, mer diffusa mål behöver brytas ned för att bli tydligare och
därmed "lättare" att nå. Dina mål ska vara,
- Självvalda
- ingen annan ska bestämma dina mål.
- Kontrollerbara
- Du ska själv kunna påverka dina
mål.
- Engagerande
- Det blir lättare och roligare att arbeta mot dina mål.
- Konkreat & specifika
- Du ska förstå vad du behöver göra för att nå dina mål.
- Möjliga att dela upp
- Du ska kunna dela upp dina mål i mindre delmål.
|
måla upp en målbild
a t t s ä t t a m ä t b a r a m å l |
Varför ska du lägga ned all energi och möda?
När du tagit reda på och vet varför du lägger ned allt arbete kommer du ha en förståelse för din process. Du kommer bli nöjd med det arbete du åstadkommit på vägen mot dina mål.
Dina målbilder genererar din inre motivation och drivkraft och de kommer vara det bränsle som får dig att ånga på mot dina mål.
Läs mer! - måla upp en målbild » |
the fresh start effekt
a t t s ä t t a m ä t b a r a m å l |
Vikten av godtycklga startdatum.
Forskaren Katherine Milkman har undersökt hur milstolpar påverkar din motivation till att ta till dig förändringar.
Milkmans forskning har resulterat i "the Fresh-Start effect" som innebär att du är mer benägen att lyckas med en förändring om den inleds vid en tydlig startpunkt.
Milkman har funnit att effekten uppstår även om man inför helt godtyckliga startpunkter. Det innebär att du kan välja vilken godtycklig starttidpunkt som helst. |
målkalender
a t t s ä t t a m ä t b a r a m å l |
Med målkalendern ser du din utvecklingsprocess i 3 lager. Börja med ditt huvudmål och bryt ned i delmål över varje kvartal. Därefter delar du upp i delmål som ska nås varje månad.
Läs mer! - målkalender » |
"Om du inte har tid att investera i att sätta mål, kan det vara så att du inte har tid just därför att du inte sätter mål?" |
- Zig Ziglar |
höga eller låga mål
a t t s ä t t a m ä t b a r a m å l |
Det finns många fallgropar på vägen mot ditt uppsatta mål. Dina mål kan vara för låga, för höga eller så har du prickat helt rätt. Patrik Tran, kursetta på Handelshögskolan i Stockholm, guidar dig genom höga och låga mål.
- Sätta höga mål
Positivt
Höga mål begränsar inte din potential.
Negativt
Höga mål kan upplevas abstrakta och kännas orealistiska eftersom de oftast ligger långt bort i tiden. De kan bli dåliga vägledare och leda till handlingsförlamning så att de inte uppnås.
- Sätta låga mål
Positivt
Låga mål är konkreta och känns realistiska. De blir lättare vägledande eftersom de ligger nära i tiden.
Negativt
Låga mål kan begränsa din potential.
|
det är viktigt med tydliga mål
a t t s ä t t a m ä t b a r a m å l |
En undersökning gjord av Stanfords universitet visade stora skillnader mellan mål och tydliga mål.
I en kontrollgrupp som fick vaga mål levererade 8% av generösa givare mat till ett center för hemlösa. När målet gjordes specifika och kommunicerades tydligt ökade insatsen till 43%.
När du vill nå ut ska din kommunikation vara strukturerad och tydlig.. |
|