biz4you « marknadsföring « mässan skapar möten | |||||||||||||||
startsidan | om biz4you | creative commons | kurser | sitemap | viktiga datum | UF-året | referenser | FAQ | |||||||
|
“Vi har träffat helt rätt folk och gjort affärer på plats” |
– Claes Törnqvist, försäljningschef, Continova |
"Jättetrevligt, rena nöjet att vara här. Fått många nya idéer" |
– Helena Häggstrom, Projektledare, Kantele Kalevala |
regel #2 |
|
monterperonal m ä s s a n s k a p a r m ö t e n |
Vi har varit på ca 100 olika mässor i Sverige och Europa och vi har träffat alldeles får många "säljare" i olika montrar som signalerat att de inte vill vara där. En konsekvens av misslyckat ledarskap. Att stå på en mässa är mycket tuffare än du tror. Det är viktigt att ditt företag har uthållig, kunning och serviceminded personal i sin monter. Här är några punkter som din mässplan ska innehålla,
|
tidplan |
En mässa är ett komplext projekt som ligger sidan om företagets operativa verksamhet. Det innebör att företaget ska drivas normalt plus att ni ska driva en mässa under tiden. Det ställer väldigt stora krav på samtliga medarbetare. För att säkerställa att det inte blir strul tas en tidplan fram. Mässans tidplan görs så att företagets medarbetare vet,
|
tagline förstärker budskapet |
Olivia UF's tagline - sparsam, enkel & elegant - genererade ett stort mervärde för kunden. Deras tagline underlättade vid mässförsäljning eftersom kunderna redan, när de tittat på montern, insett vad deras produkt kunde göra för dem hemma i köket.
|
lotter på en mässa |
Ett företag får inte lov att anordna ett lotteri på en mässa.
|
murphy's lag |
Murphy's lag är lagen om "all jävelskap". Det som kan hända, kommer att hända. De mest otroliga saker kan inträffa strax före en inlämning, en mässa, före ett kundmöte eller någon annan deadline.
|
regel #3 |
En mässmonter är en levande aktivitet som består av,
|
din mässmonter |
En bra monter lockar besökare. Besökare ska kunna stå på långt håll och bli intresserade av att gå fram till din monter.
|
mätbara mässmål |
Att ställa ut på en mässa utan mål är som en orientering utan karta; du har absolut ingen idé om vart du är på väg. Dina mässmål genererar vettiga aktiviteter i din monter.
Dina mål ska vara mätbara. Att t ex,
|
SMARTA mål a t t s ä t t a m ä t b a r a m å l |
Det finns en variabel som är viktigare än alla andra när det gäller att nå dina mål – att du har bestämt dig vart du ska. Då vet du också vad som krävs för att du ska nå fram i önskad tid och med önskad kvalitet. Det finns många olika modeller för vad ett mål ska innehålla.
|
regel #4 |
|
din mässpitch ska sälja |
Din mässa är en tacksam och lättillgänglig arena där ditt företag träffar massvis med människor - men det är du inte helt ensam om. Dina konkurrenter kommer att se ett gyllene tillfälle att bearbeta befintliga och nya kunder. De kommer göra allt för att vara först fram för att påverka dina tilltänkta besökare. |
monterkarta |
Din guide till mässan.
Det är många frågor som besvaras med hjälp av en monterkarta.
Läs mer! - monterkarta, julmässan 2012 » Läs mer! - monterkarta, julmässan 2011 » |
mässbudget |
För en bra genomförd mässa behövs en hel del planering. Dela in din mässplan i - före - under och efter. Oftast ställer du ut på mässan för att sälja dina produkter till mässbesökarna. Det gäller då att budgetera med ett antal mätbara och uppskattade variabler för att hamna någorlunda rätt i din mässbudget. Utfallet på din mässbudget analyseras i din mässrapport.
|
efterkalkyl m ä s s a n s k a p a r m ö t e n |
Marknads- och ekonomiansvariga ska beräkna företagets lager
|
mässrapport |
Din mässrapport är en spegling av din mässplan. För att kunna skriva en bra mässrapport krävs en bra mässplan. Din mässplan ska innehålla många mätbara variabler så du kan mäta av din mässa och överhuvudtaget leverera en mässrapport.
|
regel #5 |
En mässa planeras i tre faser som alla är ryggraden i företagets mässplan; alla är lika viktiga för framgång.
"före, under och efter mässan" |
curator
m ä s s a n s k a p a r m ö t e n |
Begreppet curator kommer ursprungligen från latinets "cura" som betyder angelägenhet, uppgift, ansvar och engelskans "curate" som betyder organisera eller övervaka. En curator eller konstkurator är en person [organisatör] av utställningar, events, mässor, seminarier och andra program. En curator skapar ett sammanhang eller ett tema för t ex en foto- eller en konstutställning. Curatorn ansvarar för val av fotogtafer eller kostnärer och vilka foton/tavlor som ska hänga på utställningen. Idag används oftast en frilansande person [utställningsintendent] till att "curera" olika mässor eller utställningar. Det felaktiga begreppet att "att curera" har fått Språkrådet att reagera. De rekommenderar att "curera" ska benämnas att "kuratera". |