biz4you « marknadsföring « teoretiska modeller i marknadsföring | |||||||||||||||
startsidan | om biz4you | creative commons | kurser | sitemap | viktiga datum | UF-året | referenser | FAQ | |||||||
|
"Good leaders must first become good servants" |
– Robert K Greenleaf, 1904–1990 |
"There are no traffic jams along the extra mile" |
- Roger Staubach, 1942-, fd quarterback i NHL |
swot-analys |
SWOT-analysen tillskrivs Albert S. Humphrey, affärskonsult. På 60-talet ledde han en studie på Standfort University med data från Fortune 500 företag. SWOT används för att företaget ska få en bättre struktur och bli mer systematisk i sin granskning av omvärldsfaktorer. Företagets SWOT-analys är ett strukturerat sätt att bedöma interna faktorer som - styrkor och svagheter samt externa faktorer som - möjligheter och hot. Metoden används normalt på hela företaget men kan med fördel användas inom en specifik del av din organisation.
|
swot-analys, interna variabler |
|
swot-analys, externa variabler |
|
swot-analys, handlingsplan |
SWOT-analysen har blivit en väldigt populär analysmodell som väldigt många företag använders sig av. Den fungerar även på nystartade företag. En SWOT utan analys är tyvärr bara onödigt arbete. I analysen bearbetar företaget sin datainsamling för att komma fram till vad de ska göra.
klicka på bilden för att öppna arbetsbladet för SWOT-analys
|