"I Amerika regerar presidenten, men journalisterna har makten"
– Oscar Wilde, 1854-1900, irländsk författare & dramatiker
 
"För att komma till källan måste man simma mot strömmen"
– Stanislaw Jerzy Lec, 1909-1966, polsk författare
 

vad är en pressrelease?
p r e s s r e l e a s e

En pressrelease är ett pressmeddelande med ett eller flera uttalanden från ditt företag.

Pressmeddelandet är skrivet i artikelform och ska i princip kunna tas in i tidningen oredigerat. De inleds med en rubrik och en ingress. Sedan kommer brödtexten som vanligtvis inkluderar ett eller flera uttalanden av relevanta personer på den avsändande organisationen. Trevliga bilder förstärker företagets budskap.

vad är ett pratminus?
p r e s s r e l e a s e

När du citerar en person i din pressrelease ska du använda det som journalister kallar pratminus. Det är tecknet "minus" – [tankstreck].

Pratminus innebär att du börjar med ett nytt stycke, t ex,

– Vi ställer ut på ytterligare en mässa den 24 april,
   säger Alice Nyhag.

 

Ingen tycker om att bli felciterad så citat ska vara just citat. Be personen du ska citera att själv läsa upp det du skrivit för att kontrollera att du uppfattat och skrivet korrekt.

skriv kort, kärnfullt & säljande
p r e s s r e l e a s e

Vilka möjligheter har du som företagare att få en journalist att läsa ditt pressmeddelande och, ännu viktigare, att publicera det?

Om du skriver på rätt sätt finns stora möjligheter att en tidning finner ditt budskap trevligt och låter publicera det.

 

Din pressrelease ska skrivas,

  • Kort.
  • Kärnfullt.
  • Säljande.

 

Läs mer! skriv en pressrelease - skriv en pressrelease »

vad är copywriting?
p r e s s r e l e a s e

Copywriting innebär att förmedla en bra idé med språket som verktyg. Att förmedla ett budskap som ingen frågat efter – på några få sekunder.

När du ska skriva din pressrelease kan det vara bra att förstå hur en copy skriver eller tänker.

 

Läs mer! vad är copywriting? - vad är copywriting? »

viktiga delar i din pressrelease
p r e s s r e l e a s e

Det är viktigt att kunna formulera en bra pressrelease. Här nedan finns några viktiga delar i din pressrelease som många missar,

 

  • Skapa en intressant rubrik.
  • Skriv enbart om en nyhet åt gången.

  • Skriv en lagom lång rubrik.
  • Förstärk din rubrik med ett verb.

  • Skriv utifrån sex frågeord.
  • Skriv i rätt ordning.

  • Använd relevanta ord.
  • Hjälp journalisten.

  • Välj ut rätt journalist.
  • Förstärk din artikel med en faktaruta och bilder.

 

Läs mer! viktiga delar i din pressrelease - viktiga delar i din pressrelease »

exempel, pressrelease
p r e s s r e l e a s e

Nedan visas två exempel på pressrelease.

 

Läs mer! pressrelease grabbit UF - grabbit - pressrelease »

Läs mer! pressrelease academedia - academedia - pressrelease »

 

tänk som en journalist
p r e s s r e l e a s e

En tidning lever på sina läsare och läsarna vill ha bra och intressant stoff som är aktuellt. Det räcker inte att du bara förmedlar en nyhet, du måste göra den aktuell och intressant.

Dagens journalister arbetar i slimmade redaktioner där arbetstempot är högt och där de har allt mindre tid för egen research

När du skriver din pressrelease gör du egentligen journalistens arbete och du får inte ens betalt för det. Det handlar egentligen om att göra det så lätt som möjligt för journalisten att förmedla din nyhet.

 

Läs mer! uf-företaget - tänk som en journalist »

regel #1
p r e s s r e l e a s e

 

"skriv, kontrollera, skicka in & gör om processen igen"

det lilla företaget
p r e s s r e l e a s e

Beskriv alltid nyheten på ett kort och intressant sätt.

Ditt mål ska vara att journalisten kommer och besöker dig för att göra ett reportage. Ditt reträttmål ska vara att din pressrelease kommer som en kort notis i tidningen.

 

Läs mer! uf-företaget - det lilla företaget »

checklist, skriva pressrelease
p r e s s r e l e a s e

För att säkerställa kvaliteten på din pressrelease är det alltid bra att arbeta efter en checklist.

 

Läs mer! checklist - checklist - pressrelease »

arbetsblad, skriva pressrelease
p r e s s r e l e a s e

När du ska ta fram en pressrelease är det bra om du arbetar strukturerat.

Vårt arbetsblad hjälper dig besvara ett antal punkter som är viktiga för att ta fram en intressant, relevant och strukturerad pressrelease.

 

Läs mer! arbetsblad - arbetsblad - pressrelease »

 
 

affärsidé »

affärsplan »

gratis bilder »
enkla logotyper »
kampanjplan »
kreativ copywriting »
marknadslagar »

marknadsundersök »

modeller »

mässan »

mätbara mål »

« pressrelease
produkt »

tagline ger mervärde »

 

övningsuppgifter »