vad är en pressrelease?
p r e s s r e l e a s e |
En pressrelease är ett pressmeddelande med ett eller flera uttalanden från ditt företag.
Pressmeddelandet är skrivet i artikelform och ska i princip kunna tas in i tidningen oredigerat. De inleds med en rubrik och en ingress. Sedan kommer brödtexten som vanligtvis inkluderar ett eller flera uttalanden av relevanta personer på den avsändande organisationen. Trevliga bilder förstärker företagets budskap. |
vad är ett pratminus?
p r e s s r e l e a s e |
När du citerar en person i din pressrelease ska du använda det som journalister kallar pratminus. Det är tecknet "minus" – [tankstreck].
Pratminus innebär att du börjar med ett nytt stycke, t ex,
– Vi ställer ut på ytterligare en mässa den 24 april,
säger Alice Nyhag.
Ingen tycker om att bli felciterad så citat ska vara just citat. Be personen du ska citera att själv läsa upp det du skrivit för att kontrollera att du uppfattat och skrivet korrekt. |
skriv kort, kärnfullt & säljande
p r e s s r e l e a s e |
Vilka möjligheter har du som företagare att få en journalist att läsa ditt pressmeddelande och, ännu viktigare, att publicera det?
Om du skriver på rätt sätt finns stora möjligheter att en tidning finner ditt budskap trevligt och låter publicera det.
Din pressrelease ska skrivas,
- Kort.
- Kärnfullt.
- Säljande.
Läs mer! - skriv en pressrelease » |
vad är copywriting?
p r e s s r e l e a s e |
Copywriting innebär att förmedla en bra idé med språket som verktyg. Att förmedla ett budskap som ingen frågat efter – på några få sekunder.
När du ska skriva din pressrelease kan det vara bra att förstå hur en copy skriver eller tänker.
Läs mer! - vad är copywriting? » |
viktiga delar i din pressrelease
p r e s s r e l e a s e |
Det är viktigt att kunna formulera en bra pressrelease. Här nedan finns några viktiga delar i din pressrelease som många missar,
- Skapa en intressant rubrik.
- Skriv enbart om en nyhet åt gången.
- Skriv en lagom lång rubrik.
- Förstärk din rubrik med ett verb.
- Skriv utifrån sex frågeord.
- Skriv i rätt ordning.
- Använd relevanta ord.
- Hjälp journalisten.
- Välj ut rätt journalist.
- Förstärk din artikel med en faktaruta och bilder.
Läs mer! - viktiga delar i din pressrelease » |
exempel, pressrelease
p r e s s r e l e a s e |
Nedan visas två exempel på pressrelease.
Läs mer! - grabbit - pressrelease »
Läs mer! - academedia - pressrelease » |
|