ditt samtal = 2 193 kr
t e l e f o n s a m t a l e t |
Viktig insikt från säljaren Vishal Ganatra, Lundalogik.
"Under föregående år hade jag ringt 802 säljsamtal och sålt för 1 759 000 kr. Det betydde alltså att varje säljsamtal jag gjorde var värt 2 193 kronor.
Så varje gång jag plockade upp telefonen och ringde ett samtal var jag 2 193 kronor närmare mitt budgetmål."
|
prospektera
t e l e f o n s a m t a l e t |
En säljare som ringer upp eller kontaktar en person som han/hon inte känner - prospekterar. En av de vanligaste arbetsuppgifterna för en säljare är att prospektera genom kalla samtal.
Prospektering kommer från engelska "prospects" och innebär att du letar efter potentiella kunder som har behov av dina produkter och tjänster.
Rent praktiskt innebär prospektering att du tar fram en lista på framtida potentiella kunder utifrån en viss målgrupp. Därefter bearbetas dina prospects via kalla telefonsamtal.
Du prospektterar mot kunder som,
- Har ett behov som du kan tillgodose.
- Har ett problem som du kan lösa.
- Har pengar att investera.
- finns inom ditt geografiska upptagningsområde.
|
kommunikation
t e l e f o n s a m t a l e t |
Det är en konst att använda sig av telefonen för att kommunicera. Dagens forskning påstår att din kommunikation består av,
- Dina ord - ca 10-15%
- Ditt tonläge - ca 20-30%.
- Ditt kroppspråk - ca 50 - 60%.
Det innebär att när du använder din telefon tar du bort 50-60% av de beståndsdelar du vanligen använder för att kommunicera. Men, tro det eller ej. Om du använder ditt kroppssråk extra tydligt när du ringer kan dess positiva signaler gå igenom bruset till din kund.
När du använder din telefon måste du vara extra,
- Strukturerad - dina ord.
- Tydlig - dina ord och ditt tonläge.
- Positiv - ditt tonläge.
|
sätt upp korta & kloka mål
t e l e f o n s a m t a l e t |
För att hålla din motivation uppe är det viktigt med lagom stora pass där du orkar vara på topp hela tiden även om det blir många nej. Sätt upp korta och mätbara mål som att t ex - jag ska,
- Ringa upp 20 nummer.
- Prata med fem personer.
- Ställa minst tre avslutsfrågor.
- Boka in fyra möten.
- Ta hem en order.
Läs mer! - korta mål » |
manus för telefonbokning
t e l e f o n s a m t a l e t |
Ditt manus är en utarbetat plan för din presentation. En röd tråd som håller dig fast vid din tänkta plan under samtalet. Se ditt manus som en trygg hamn att återvända till när kunden villat bort dig under samtalets gång.
Läs mer! - manus » |
telefonmanus, tips
t e l e f o n s a m t a l e t |
För att upprätta ett bra telefonmanus till din säljpresentation. Det är viktigt att gå från skrivspråk till talspråk. Gå igenom nedan stolpar,
- Mental bild.
- Presentation.
- Synopsis.
- Stolpar.
- Spela in dig.
- Skriv av.
Läs mer! - manus, tips » |
att ringa kalla samtal
t e l e f o n s a m t a l e t |
Att prospektera genom kalla samtal är en del av säljaryrket
Kallringning - när en säljare ringer upp tänkbara kunder som de inte har någon relation till tidigare. Det är en av de mest utmanande uppgifter en säljare kan ha.
Att ringa kalla samtal upplever de flesta säljare som tufft och alltför många skjuter samtalen till morgondagen. Men, då är det alltid för sent.
Att inte lyfta telefonen för att nå nya kunder genererar enbart minskad försäljning.
"100 knack – 10 snack – 1 tack!"
Tre enkla regler,
- Sätt korta mål
-
Ring tre kalla samtal varje dag, oavsett.
- Förbered dig i god tid
- Tänk igenom och planera din ringlista.
- Referensmarknadsföring
-
Arbeta med starka referenser som vill gå i god för dig.
- Arbeta branschspecifikt
- Dra nytta av dina egna branschkunskaper.
|
checklist, telefonsamtal |
När du använder en checklist säkerställer du att du inte glömmer bort några viktiga moment.
Läs mer! - checklist » |
att använda externa bokare
t e l e f o n s a m t a l e t |
Om du inte gillar att ringa kan det bli mycket fel på vägen. När du använder dig av en extern bokare kan några fallgropar undvikas. T ex,
- Onödigt mycket tid läggs på förberedelser.
- Svårt att komma till skott.
- Samtalet alltid skjuts upp.
- Du avslöjar för mycket.
- Kunden anser att ett möte inte behövs.
- För mycket fokus på att jaga drömkunder.
Läs mer! - extern bokare » |
nix-register
t e l e f o n s a m t a l e t |
Som privatperson är det inte alltid kul att få "säljare" efter sig.
Du kan spärra mobilen för telefonförsäljare via NIX.
Ring 077 228 00 00 och tryck en etta så är det spärrat och klart! |
|