biz4you « marknadsföring « marknadsföringslagen & andra marknadslagar | |||||||||||||||
startsidan | om biz4you | creative commons | kurser | sitemap | viktiga datum | UF-året | referenser | FAQ | |||||||
|
“All moral måste komma ur hjärtats överflöd” |
– Gotthold Ephraim Lessing, 1729-1781, tysk reformator & filosof |
"Av alla attityder är den moraliska den mest oanständiga" |
– Oscar Wilde, 1854-1900, författare & samhällssatiriker |
marknadsföringslagen |
Marknadsföringslagen gäller Reklam och försäljning, samt alla slags kontakter mellan företag och konsument som har som syfte att förbättra försäljningen av och tillgången till en produkt. Företagarens handlande före, under och efter försäljning av produkten. Till exempel information om reklamationsrätten.
Lagen innehåller bl a 12 viktiga områden [förbudsparagrafer] för hur marknadsföring inte får utformas. |
diskriminerande reklam |
Marknadsföringslagen gäller inte ICC reglerar den här typen av reklam. Det är Reklamombudsmannen som tar emot anmälningar. Marknadsföringslagen gäller inte text och bild som inte har ett kommersiellt eller politiskt intresse, t ex redaktionell text och konst.
|
god marknadsföringssed |
God marknadsföringssed 5 § 6 § |
aggressiv marknadsföring |
7 § Marknadsföringen är att anse som aggressiv om den innefattar trakasserier, tvång, fysiskt våld, hot eller annan aggressiv påtryckning. Aggressiv marknadsföring är att anse som otillbörlig om den i märkbar mån påverkar eller sannolikt påverkar mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut. |
vilseledande marknadsföring |
8 § |
reklamidentifiering |
9 § Det ska också tydligt framgå vem som svarar för marknadsföringen. Detta gäller dock inte framställningar vars enda syfte är att skapa uppmärksamhet inför uppföljande framställningar. |
vilseledande marknadsföring |
Förbud mot vilseledande marknadsföring
|
vilseledande förpackning |
13 § |
vilseledande efterbildningar |
14 § |
konkursutförsäljningar |
15 § |
utförsäljningar |
16 §
|
realisationer |
17 §
|
jämförande reklam |
18 §
|
obeställd reklam |
19 § Har näringsidkaren fått den fysiska personens uppgifter om elektronisk adress för elektronisk post i samband med försäljning av en produkt till personen, gäller inte kravet på samtycke enligt första stycket om,
|
vite |
26 §
Vite Om näringsidkaren bedöms ha översträtt ett förbud eller åläggande meddellat av KO kan KO ansöka om vitets utdömande vid allmän domstol. |
marknadsstörningsavgift |
29 §
31 § |
myndighetstillsyn |
Konsumentverket har tillsyn över att företag följer marknadsföringslagen.
|
ny marknadsdomstol |
1 september 2016 Domstolen handlägger i princip samtliga landets immaterialrättsliga, konkurrensrättsliga och marknadsföringsrättsliga mål och ärenden. Patent- och marknadsdomstolen handlägger många olika sorters mål och ärenden. T ex,
|
marknadsdomstolens domar |
På denna webbplats hittar du f d marknadsdomstolens målregister.
|
länkar till lagtexterm a r k n a d s l a g a r |
Du hittar förmodligen alla lagtexter på webbplatsen lagen.nu. Vi har valt att länka till några, för området, relevanta lagar här nedan.
Läs mer! - lagen.nu; marknadsföringslagen » Läs mer! - lagen.nu; distansavtalslagen » Läs mer! - lagen.nu; prisinformationslagen » |
paragraftecken §m a r k n a d s l a g a r |
En paragraf [§] är en del av en viktig text med t ex regler, lagar eller protokoll från olika möten. Du använder alltid en siffra tillsammans med paragraftecknet. Det ska vara mellanslag mellan § och siffran.
|
reklamombudsmannenm a r k n a d s l a g a r |
Stiftelsen Reklamombudsmannen är näringslivets självreglering som prövar anmäld reklam. Stiftelsen har två prövande instanser: Reklamombudsmannen [RO] och Reklamombudsmannens Opinionsnämnd [RON]. RO & RON prövar kommersiell reklam riktad mot den svenska marknaden och vägleder marknadens aktörer i vad som är god marknadsföringsetik.
|
ERKm a r k n a d s l a g a r |
Tidigare fanns Näringslivets Etiska Råd för Könsneutral reklam. Sedan 2009 är Rådets uppgifter övertagna av Reklamombudsmannen, RO. ERK, inledde sin verksamhet 1989. Rådet byggde på principen om självreglering inom branschen och syftade till att motverka krav på lagstiftning på området.
ERK:s kriterier var reklam som,
Bakom ERK stod,
|
könsdiskriminerande reklamm a r k n a d s l a g a r |
Könsdiskriminerande reklam handläggs av Reklamombudsmannen, RO, och prövas enligt följande kriterier,
|
anmäl reklamm a r k n a d s l a g a r |
På vilken grund kan reklam anmälas? Anmälaren kan t ex anse att reklamen är vilseledande, att den är diskriminerande mot exempelvis kön eller nationalitet, att den är stötande eller att reklamidentifiering saknas. I ICC:s regler finns ytterligare grunder.
|
distansavtalslagenm a r k n a d s l a g a r |
Den 13 Juni 2014 börjar den nya distans- och hemförsäljningslagen att gälla; lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. - Gäller försäljning via webbplats eller telefon. Säljarens informationsskyldighet Säljaren har 30 dagar på sig att leverera varan. E-handlare måste informera om kostnader som tillkommer för frakt eller porto.
Om en ehandel erbjuder sina konsumenter möjlighet att ångra ett köp elektroniskt så måste företaget bekräfta att de tagit emot ångermeddelandet (Automatiska svar funkar: ”Vi har tagit emot ditt mejl”) En produkt måste skickas utan dröjsmål och senast 30 dagar efter det att avtalet ingicks. Om säljföretaget behöver längre leveranstid än 30 dagar på sig att packa och skicka så måste det avtalas med konsumenten. Kunden har rätt att returnera produkten även om hon har använt den mer än vad som egentligen varit nödvändigt för att fastställa funktionalitet och egenskaper. Men då måste konsumenten ersätta näringsidkaren för den värdeminskning som uppkommit. Konsumenter får längre tid på sig att returnera en produkt efter att de har ångrat sitt köp. Efter 14 dagar får man ytterligare 14 dagar på sig för att skicka tillbaka varan till avsändaren. Om näringsidkaren har missat att informera konsumenterna om något av ovan, måste företaget stå för returkostnader och värdeminskning. |
prisinformationslagen |
Prisinformationslagen ställer krav att företag ska lämna korrekt och tydlig prisinformation om produkter. Lagen är en så kallad ramlag som fylls ut och förtydligas med föreskrifter och överenskommelser. Lagen gäller produkter som företag tillhandahåller till konsumenter. Prisinformationslagen gäller inte Pris ska anges skriftligt Priset får anges muntligt Priset på en vara i en butik eller i ett skyltfönster ska anges på förpackningen, på en hyllkantsetikett eller i en prislista. Om priset inte finns på varan ska det finnas en prisfrågeterminal som gör det möjligt för konsumenten att på ett enkelt sätt kontrollera varans pris.
Jämförpriset är till för att enkelt kunna jämföra olika varor och se vilken som är billigast oavsett förpackningsstorlek. På hyllkantsetiketter ska du ange jämförpris mot gul bakgrund. Prissättning för tjänster ska förklaras |
jämförpris |
Varor i butik ska, om det är möjligt, tydligt ange både försäljningspris och jämförpris. Konsumenterna ska kunna välja mellan olika förpackningar, fabrikat, eller affärer. Jämförelsepriset ger dem möjlighet att lättare finna rätt produkt.
|
personuppgiftslagen |
PUL eller personuppgiftslagen reglerar lagring av av personuppgifter.
|
upphovsrättslagen |
Upphovsmannen har rätt till sina bilder, texter, eller annat skapat material. Upphovsmannen,
|
vad är en ramlag?m a r k n a d s l a g a r |
En ramlag är en lag som endast innehåller allmänt hållna regler, ramar. Den innehåller grundläggande värderingar, riktlinjer och ställer upp generella mål utan att reglera detaljer. Syftet med en ramlag är att ge utrymme för frihet och flexibilitet för tillämpning som anpassas efter skiftande omständigheter och enskilda fall och ett överlåtande att ta beslut till experter på enskilda områden. Prisinformationslagen, socialtjänstlagen och hälso- och sjukvårdslagen är exempel på ramlagar. |