vad är en undersökning?
m a r k n a d s u n d e r s ö k n i n g |
En marknadsundersökning undersöker konsumentmönster. Den används för att utröna hur tilltänkta kunder agerar på marknaden.
Företaget undersöker hur potentiella "kunder" använder företagets varor och tjänster samt deras inställning till företagets varumärke.
Vanligtvis är en marknadsundersökning riktad till en specifik målgrupp med avseende påkön, ålder, inkomst och bostadsort; s k segmentering. |
att lyssna på kunden
m a r k n a d s u n d e r s ö k n i n g |
Det blir viktigare och viktigare att att lyssna på kunden. Information är makt och den som vet mest vinner slaget.
En marknadsundersökning görs när du har behov av information. Det innebär att du ställer frågor till marknaden. Det kan du göra via,
- Enkät.
- Telefon.
- Intervjuer.
|
jämförelse mellan olika metoder
m a r k n a d s u n d e r s ö k n i n g |
När du väljer vilken marknadsundersökning du ska göra handlar det alltid om att välja mellan,
- Information.
- Tid.
- Pengar.
Läs mer! - jämförelse mellan olika frågemetoder » |
strukturera din undersökning
m a r k n a d s u n d e r s ö k n i n g |
Som alltid när du startar ett projekt eller liknande är det viktigt att veta vad du ska göra. Du ska definiera ett antal andra viktiga variabler före du börjar formulera undersökningens frågor.
För absolut bästa resultat gäller det att skapa en underliggande struktur att arbeta efter.
Om du saknar struktur kommer dina frågor och därmed dina svar att bli fel riktade, vilket är katastrof.
- Fel inställning genererar fel frågor.
- Fel frågor genererar fel svar.
- Fel svar genererar fel beslut.
- Fel beslut genererar oreda.
- Oreda genererar dålig lönsamhet.
Läs mer! - struktur inför din marknadsundersökning » |
kundattitydundersökning
m a r k n a d s u n d e r s ö k n i n g |
Den vanligaste marknadsundersökningen är den s k kundattityd- undersökningen. Här kommer en trevlig sådan från MacWorld.
Läs mer! - kundattitydundersökning » |
checklist
m a r k n a d s u n d e r s ö k n i n g |
Fördelar med en checklista är att du sparar tid. Du kan snabbt,
- Få en översikt.
- Skapa en bild av undersökningens omfattning.
- Se undersökningen samtliga aktiviteter.
- Se vilket behov av tid som kommer gå åt.
- Se undersökningen struktur.
- Få en säkerhet - du missar inget.
- Bocka av det du gjort.
Läs mer! - checklist, marknadsundersökning » |
|