"Wake up happy"
- Hotels.com
 
"Connecting people"
- Nokia
 
"Das auto"
- Volkswagen

vad är en tagline?
t a g l i n e  g e r  m e r v ä r d e

En tagline är en slogan. Begreppet slogan härstammar från gaelliskans "sluagh-ghairm" som betyder armé, strid, rop eller skrik – alltså "stridsrop"

Vi kommer använda oss av det amerikanske begreppet tagline.

En tagline är ett företags själ kort berättat med ord. Den sammanfattar företaget, varumärket eller produkten i ett enda huvudargument.

En tagline förtydligar och förstärker andra människors bild av din produkt, varumärke eller företag. Rätt utformad genereras fler kunder. En tagline kan även kallas payoff. I Sverige är det vanligt med begreppet slogan.

Företagets tagline skrivs oftast i anslutning till företagets logotyp.

tagline för biz4you.se

t a g l i n e  g e r  m e r v ä r d e

Vår tagline vill visa det viktiga sambandet mellan kunskap och hur den ska omsättas i praktiken. Det viktiga är inte att komma ihåg en viss kunskap, den kan du alltid slå upp. Det viktiga är att du kan omsätta din kunskap i verkligheten.

 

startsidan

några riktigt bra taglines
t a g l i n e  g e r  m e r v ä r d e

 

"Sparsam, enkel, elegant"
- Olivia UF

"Adopt a bee - get honey for free"
- Adopt a bee

"Blankets are so last year"
- Furry UF

"The horror is driving him crazy"
- The Shining

"Barn är oslagbara"
- BRIS

"Think different"
- Apple

"Move your mind"
- SAAB

"Big fan av varumärken"
- MQ

"Dagarna man minns"
- Fritidsresor

"Let your fingers do the walking"
- Yellow Pages

"Hello tomorrow"
- Emirates

"Invented for Life"
- Bosch

"Inte för de rika – men för de kloka"
- IKEA

sparsam, enkel & elegant
t a g l i n e  g e r  m e r v ä r d e

Olivia UF's tagline ..

 

"Sparsam, enkel & elegant"

 

Deras tagline genererade ett stort mervärde för kunden. Den underlättade vid mässförsäljning eftersom kunderna redan, när de tittat på montern, insett vad deras produkt kunde göra för dem.

 

Läs mer! olivia uf - olivia uf's tagline »

tagline i Eurovision
t a g l i n e  g e r  m e r v ä r d e

Eurovision Song Contests slogans under åren 2004-2016.
Det fanns ingen tagline 2009 i Moskva, Ryssland.

 

  • "Come Together"
    - 2016, Stockholm, Sverige.

  • "Building Bridges"
    -
    2015, Wien, Österrike.

  • "JoinUs"
    - 2014, Köpenhamn, Danmark.

  • "We are one"
    - 2013, Malmö, Sverige.

  • "Light your fire"
    - 2012, Baku, Azerbajdzjan.

  • "Feel your heart beat"
    - 2011, Düsseldorf, Tyskland.

  • "Share the moment"
    - 2010, Oslo, Norge.

  • "The confluence of sound"
    - 2008, Belgrad, Serbien.

  • "True fantasy"
    - 2007, Helsingfors, Finland.

  • "Feel the rhythm"
    - 2006, Aten, Grekland

  • "Awakening"
    - 2005, Kiev, Ukraina.

  • "Under the same sky"
    - 2004, Istanbul, Turkiet.

tagline hos olika uf-företag
t a g l i n e  g e r  m e r v ä r d e

Vi har samlat alla företags tagline verklsamhetsåret 08/09. Listan visar att unga entreprenörer klarar att ta fram väsentligt bättre taglines än vad etablerade reklambyråer gör. Det är ju både skrämmande och kul.

 

"How we dress does not mean yes"
- Princesa UF

 

Läs mer! tagline hos olika uf-företag - tagline hos olika uf-företag »

slogantävlingar
t a g l i n e  g e r  m e r v ä r d e

Det dyker ofta upp tävlingar där ett företag vill att kunderna ska skicka in bästa slogan kopplat till en produkt. Det är mest en kul grej. Det vinnande bidraget erhåller oftast ett ganska trevligt pris.

De vinnande bidragen brukar lyda ungefär så här,

"När perfekta pister och bästa partystämningen får råda väljer jag Skistar och Sälen, som står för båda"

"Jag önskar en kul resa och mycket att skåda. Med en rosa bussarna till Indien får jag båda"

tagline från USA
t a g l i n e  g e r  m e r v ä r d e

I amerika har de taglines till allt.

 

Läs mer! amerikanska taglines - amerikanska taglines »

tagline, amerikanska filmer
t a g l i n e  g e r  m e r v ä r d e

Varje ny film marknadsförs med en tagline som har till uppgift att
beskriva och förstärka filmens essens och genre,

 

Läs mer! amerikanska filmers tagline - amerikanska filmers tagline »

en bra tagline stannar kvar
t a g l i n e  g e r  m e r v ä r d e

En bra tagline accepteras av och lagras i din hjärna. Du gillar den, du kommer ihåg den och du kopplar den till rätt varumärke och kanske t o m till det år när den kom.

Här är några klassiker som du säkert kommer ihåg.

 

  • "Because I'm worth it" - L'Oreal, 1967.

  • "Probably the best beer in the world" - Carlsberg, 1973.

  • "Don't leave home without it" - American Express, 1975.

  • "Labour isn't working" - Conservative Party - Brittiska valet

  • "Just do it" - Nike, 1988.

  • "Think different" - Apple, 1997
"Give your share to show you care"
- Share & Care
 

regel #1
t a g l i n e  g e r  m e r v ä r d e

 

 

"skaffa en tagline som förstärker ditt budskap"

US election 2016
t a g l i n e  g e r  m e r v ä r d e

Begreppet "Make America Great Again" skapades 1979 när USA led av en dålig inhemsk ekonomi med stagflation. Begreppet användes 1980 under Ronald Reagans presidentkampanj och senare även av Bill Clinton. Donald J Trump ansökte om av varumärlesskydda taglinen 2012.

Under presidentvalskampanjen 2016 hade republikanernas tagline "Make America Great Again" ett större känslomässigt värde och ett större genomslag än demokraternas "Stronger Together".

 

"Make America Great Again"
Bidrog till att Donald J Trump vann över Hillary Clinton i valet 2016.

mentala krokar
t a g l i n e  g e r  m e r v ä r d e

En bra tagline skapar mentala krokar i din hjärna som förstärker din relation varumärket. Den hjälper dig att rama in varumärket i ett sammanhang och kanske hjälper dig att ta ett köpbeslut.

En god tagline ska vara skriven så att du [målgruppen] gillar dess språk, form och innehåll. Den ska vara tydligt kopplad till varumärket och den ska väcka dina känslor och få dig att agera.

En bra tagline kodas in i din hjärna och ligger med stor sannolikhet kvar där under väldigt lång tid; kanke för evigt.

skriv en bra tagline
t a g l i n e  g e r  m e r v ä r d e

Din tagline ska beskriva företagets själ. En tagline ska vara,

 

  • Lätt att komma ihåg.
  • Engagerande för läsaren.

  • Kort.
  • Lätt att komma ihåg.

  • Smart.
  • Sann.

 

Läs mer! skriv en bra tagline - skriv en bra tagline »

agnes personliga tagline
t a g l i n e  g e r  m e r v ä r d e

Agnes Lindvall var nominerad som ordförande i elevkåren på skolan. Inför elevkårsvalet 2014 tog hon fram en egen tagline som tog henne hela vägen till ordförandeposten.

 

"Aktivitet - Ansvar - Ambition"
- #kampanjaggan

"we try harder"
t a g l i n e  g e r  m e r v ä r d e

Den mest framgångsrika taglinen genom tiderna. Avis tripplade sin omsättning över 4 år och blev marknadsledande i USA. Den är genial i sin enkelhet och väldigt tydlig med vad de ville ge sina kunder.

 

tagline, avis

regel #2
t a g l i n e  g e r  m e r v ä r d e

 

 

"ditt företags själ beskrivet med ord"

tagline hos lenzway
t a g l i n e  g e r  m e r v ä r d e

Under 2011 anordnade LensWay en tävling där deras kunder skulle beskriva dem i 3 ord. Över 700 personer deltog.

"Smidigt, billigt & snabbt"

 

Läs mer! lenzway - lenzway »

tagline hos svenska städer
t a g l i n e  g e r  m e r v ä r d e

Några hyfsat bra taglines [slogans], annars ingen rolig lista. Det finns ett fåtal som låter bra, men vi undrar vem som klubbat besluten att använda sig av dessa väldigt tråkiga taglines.

 

Läs mer! svenska städer - svenska städerl »

tagline på tv under en helg
t a g l i n e  g e r  m e r v ä r d e

Jag plågade mig igenom en hel tv-helg för att fånga upp så
många taglines som möjligt. Det blev överraskande många.

Det visar, med önskvärd tydlighet, att företga och varumärken
använder taglines för att förtydliga sitt budskap.

 

Läs mer! taglines på tv under en helg - taglines på tv under en helg »

fem ord ger bästa tagline
t a g l i n e  g e r  m e r v ä r d e

Vi har sett många fantastiska taglines som är skrivna med mindre än fem ord. Men, enligt alstapart.com ska en utmärkt tagline "copy shot" innehålla,

 

  • Fem ord.
  • Inte nämna varumärket.

  • Var förklarande.
  • Vara grammatiskt korrekt.

  • Vara en standard.
  • Innehållla alliteration, metafor eller ett rim.

 

      Radio Times
      "If it's on, it's in"

      Morton Salt
      "When it rains, it pours!"

tagline på svenska gallerior
t a g l i n e  g e r  m e r v ä r d e

Webbplatsen kit.se har identifierat 7 gallerior i Sverige som enligt dem "alla har oerhört dumma slogans". Det är ju bara att hålla med. De verkar definitivt inte genomtänkta.

 

  • Mall of Scandinavia, Solna
    Alla vägar bär till Rom. Utom de som bär till
    Mall of Scandinavia.

  • Täby Centrum, Täby
    Unexpected shopping.

  • Utopia Shopping, Umeå
    Allt är möjligt.

  • Strand galleria, Luleå
    Var. För. Känn. Gör.

  • Gallerian, Stockholm
    Gör city roligare.

  • Mirum Galleria, Norrköping
    Vi bjuder på mera!

  • S:t Per-gallerian, Uppsala
    En färgstark galleria.

Läs mer! gallerior i Sverige med "udda" slogans - gallerior i Sverige med "udda" slogans »

copywriting
t a g l i n e  g e r  m e r v ä r d e

Inom copywriting prats det om - copyshots "taglines".

Egentligen är det ganska enkelt. Men, det enkla är det svåra.
Som copywriter ska du skapa texter som är,

 

  • Enkla.
  • Lätta att läsa.
  • Lättta att förstå.
  • Säljande.

.. och som får kunden att agera och göra något.

 

Läs mer! copywriting - copywriting »

 
 

affärsidé »

affärsplan »

gratis bilder »
enkla logotyper »
kampanjplan »
kreativ copywriting »
marknadslagar »

marknadsundersök »

modeller »

mässan »

mätbara mål »

pressrelease »

produkt »
« tagline ger mervärde
 

övningsuppgifter »