vad är en tagline?
t a g l i n e g e r m e r v ä r d e |
En tagline är en slogan. Begreppet slogan härstammar från gaelliskans "sluagh-ghairm" som betyder armé, strid, rop eller skrik – alltså "stridsrop"
Vi kommer använda oss av det amerikanske begreppet tagline.
En tagline är ett företags själ kort berättat med ord. Den
sammanfattar företaget, varumärket eller produkten i ett enda huvudargument.
En tagline förtydligar och förstärker andra människors bild av din produkt, varumärke eller företag. Rätt utformad genereras fler kunder. En tagline kan även kallas payoff. I Sverige är det vanligt med begreppet slogan.
Företagets tagline skrivs oftast i anslutning till företagets logotyp. |
tagline för biz4you.se
t a g l i n e g e r m e r v ä r d e |
Vår tagline vill visa det viktiga sambandet mellan kunskap och hur den ska omsättas i praktiken. Det viktiga är inte att komma ihåg en viss kunskap, den kan du alltid slå upp. Det viktiga är att du kan omsätta din kunskap i verkligheten.
|
några riktigt bra taglines
t a g l i n e g e r m e r v ä r d e |
"Sparsam, enkel, elegant"
- Olivia UF
"Adopt a bee - get honey for free"
- Adopt a bee
"Blankets are so last year"
- Furry UF
"The horror is driving him crazy"
- The Shining
"Barn är oslagbara"
- BRIS
"Think different"
- Apple
"Move your mind"
- SAAB
"Big fan av varumärken"
- MQ
"Dagarna man minns"
- Fritidsresor
"Let your fingers do the walking"
- Yellow Pages
"Hello tomorrow"
- Emirates
"Invented for Life"
- Bosch
"Inte för de rika – men för de kloka"
- IKEA
|
sparsam, enkel & elegant
t a g l i n e g e r m e r v ä r d e |
Olivia UF's tagline ..
"Sparsam, enkel & elegant"
Deras tagline genererade ett stort mervärde för kunden. Den underlättade vid mässförsäljning eftersom kunderna redan, när de tittat på montern, insett vad deras produkt kunde göra för dem.
Läs mer! - olivia uf's tagline » |
tagline i Eurovision
t a g l i n e g e r m e r v ä r d e |
Eurovision Song Contests slogans under åren 2004-2016.
Det fanns ingen tagline 2009 i
Moskva, Ryssland.
- "Come Together"
- 2016, Stockholm, Sverige.
- "Building Bridges"
- 2015, Wien, Österrike.
- "JoinUs"
- 2014, Köpenhamn, Danmark.
- "We are one"
- 2013, Malmö, Sverige.
- "Light your fire"
- 2012, Baku, Azerbajdzjan.
- "Feel your heart beat"
- 2011, Düsseldorf, Tyskland.
- "Share the moment"
- 2010, Oslo, Norge.
- "The confluence of sound"
- 2008, Belgrad, Serbien.
- "True fantasy"
- 2007, Helsingfors, Finland.
- "Feel the rhythm"
- 2006, Aten, Grekland
- "Awakening"
- 2005, Kiev, Ukraina.
- "Under the same sky"
- 2004, Istanbul, Turkiet.
|
tagline hos olika uf-företag
t a g l i n e g e r m e r v ä r d e |
Vi har samlat alla företags tagline verklsamhetsåret 08/09. Listan visar att unga entreprenörer klarar att ta fram väsentligt bättre taglines än vad etablerade reklambyråer gör. Det är ju både skrämmande och kul.
"How we dress does not mean yes"
- Princesa UF
Läs mer! - tagline hos olika uf-företag » |
slogantävlingar
t a g l i n e g e r m e r v ä r d e |
Det dyker ofta upp tävlingar där ett företag vill att kunderna ska skicka in bästa slogan kopplat till en produkt. Det är mest en kul grej. Det vinnande bidraget erhåller oftast ett ganska trevligt pris.
De vinnande bidragen brukar lyda ungefär så här,
"När perfekta pister och bästa partystämningen får råda väljer jag Skistar och Sälen, som står för båda"
"Jag önskar en kul resa och mycket att skåda. Med en rosa bussarna till Indien får jag båda" |
tagline från USA
t a g l i n e g e r m e r v ä r d e |
I amerika har de taglines till allt.
Läs mer! - amerikanska taglines » |
tagline, amerikanska filmer
t a g l i n e g e r m e r v ä r d e |
Varje ny film marknadsförs med en tagline som har till uppgift att
beskriva och förstärka filmens essens och genre,
Läs mer! - amerikanska filmers tagline » |
en bra tagline stannar kvar
t a g l i n e g e r m e r v ä r d e |
En bra tagline accepteras av och lagras i din hjärna. Du gillar den, du kommer ihåg den och du kopplar den till rätt varumärke och kanske t o m till det år när den kom.
Här är några klassiker som du säkert kommer ihåg.
- "Because I'm worth it" - L'Oreal, 1967.
- "Probably the best beer in the world" - Carlsberg, 1973.
- "Don't leave home without it" - American Express, 1975.
- "Labour isn't working" - Conservative Party - Brittiska valet
- "Just do it" - Nike, 1988.
- "Think different" - Apple, 1997
|
"Give your share to show you care" |
- Share & Care |
|