![]() |
|||||||||||||||
biz4you « marknadsföring « affärsidéer | |||||||||||||||
startsidan | om biz4you | creative commons | kurser | sitemap | viktiga datum | UF-året | referenser | FAQ | |||||||
|
"Lita på din instinkt in i det sista, även om du inte kan se någon anledning till att göra det" |
– Ralph Waldo Emerson, 1803-1882, US poet |
"Var ödmjuk och öppen för att skrota dina idéer och göra om. Det blir nästan alltid bättre när du tar kritik" |
– Camilla Blom Polfeldt, designer på Me&I |
vad är en idé?a f f ä r s i d é e r |
En idé är fröet till nya upplevelser med potentialen att förändra och förnya. En framgångsrik idé är oftast unik och enkel. Det är en komplex och kvalificerad tanke; ett koncept för framtiden. En idé är något som skapar orientering och anger riktning för tanken. Den tar dig bortom det du idag kan erfara. En idé är positiv energi på väg mot en förändrad framtid. Idén är bärande, anpassningsbar och flexibel. Den ska kunna böjas och vändas på utan att budskapet blir något annat. Men din grundidé blir alltid och är alltid något som aldrig försvinner. |
vad är en affärsidé?a f f ä r s i d é e r |
Begreppet affärsidé lanserades på 1970-talet av forskaren Richard Normann. Den ger svar på vad ett företag har att erbjuda. Du behöver en idé för att börja formulera vad du ska erbjuda din marknad. Du behöver även nödvändiga resurser, oftast kapital, samarbetspartners och nätverk, för att kunna formulera en vettig och hållbar affärsmodell. |
kundernas behova f f ä r s i d é e r |
Din affärsidé baseras på dina kunders behov. Dessa är,
|
din idé kan bli din affärsidéa f f ä r s i d é e r |
En affärsidé börjar alltid med en vanlig idé. Därefter ska du formulera vad din idé ska tillgodose på marknaden. För en fungerande affärsmodell krävs nödvändiga resurser, oftast kapital, samarbetspartners och nätverk. Läs mer! ![]() |
testa din affärsidé |
Din affärsidé ska formuleras,
Företagets affärsidé ska visa "vad" du ska erbjuda din kund. "Vem" som är din kund, "hur" du ska erbjuda dina produkter och "var" du ska erbjuda dina produkter.
När du formulerat en affärsidé ska du testa den. Visa t ex upp den för ett okänt barn eller en okänd äldre dam/herre. Om de förstår vad du ska arbeta med har du lyckats formulera en klockren affärsidé. Om inte, tillbaks till skrivbordet och gör om och gör rätt. Läs mer! ![]() |
exempel på affärsidéer |
|
"Du föddes som ett original. Dö inte som en kopia" |
– John Mason, 1799-1859, amerikansk politiker |
regel #1 |
"en idé är ingen affärsidé" |
exempel - affärsidé
a f f ä r s i d é e r |
"HighFashion UF erbjuder, via direktförsäljning och mässor, exklusiva och trendiga strumpor i säsongens färger till den modemedvetna kvinnan i Helsingborgsregionen" |
exempel - affärsidéa f f ä r s i d é e r |
"On The Go UF erbjuder, via återförsäljare och direktförsäljning, portions-förpackat kaffe till den kreativa och nyfikna kaffekonsumenten i Nord-västra Skåne" |
exempel - affärsidéa f f ä r s i d é e r |
"Another Her UF erbjuder, via mässor och direktförsäljning, ett egen-utvecklat tampongfordral med individuell design för den unga, moderna och aktiva kvinnan i Skåne län" |
affärsidéns 3 delar |
En affärsidé brukar bestå av en kombination av en yttre- och en inre affärsidé. Din affärsidé kan delas in i tre delar,
Läs mer! ![]() |
vad - vem - hur |
Din affärsidé byggs upp utifrån frågorna - vad, vem & hur. "Vad" refererar till din vara eller tjänst. "Vem" kopplar ihop produkt och kund och "hur" beskriver distribution och resurser.
Läs mer! ![]() |
din nya idé finns i din närhet |
Det finns många fler idéer runt omkring dig än vad du tror. Var strukturerad och ta för vana att anteckna de idéer som poppar upp när du pratar med människor runt omkring dig. Läs mer! ![]() |
brainstorming |
Det absolut bästa är när din affärsidé kommer till dig. Det händer dock att du kan bli tvingad att vaska fram en kreativ idé som ska formuleras till en slagkraftig affärsidé. Ett både enkelt och kraftfullt verktyg är att brainstorma. När du brainstormar i grupp får du inte,
Läs mer! ![]() |
brainstorming som process |
Det finns massvis med processrelaterade övningar. En bra övning är att brainstorma fram ett antal affärsidéer.
Observera att det inte finns
några fel. Det kan stå vad som helst på dina lappar. Alla begrepp triggar ditt undermedvetna och får hjärnans synapser att samarbeta "hur som helst". Du blir mer kreativ och vågar tänka annorlunda.
Normalt finns det ca 5% - 10% bra idéer [lappar] att arbeta vidare med. |
think tank |
Att vara kreativ innebär att tänka i nya tankebanor. Det brukar vara en omständig process att börja tänka annorlunda. Ett enkelt sätt för att generera affärsidéer är att använda metoden - think tank.
Läs mer! ![]() |
arbetsblad, ta fram affärsidé |
Arbeta strukturerat för att få din affärsidé att växa fram. När du skriver ned alla variabler på ett papper kommer du att kunna se affärsidéns alla delar med vakna ögon. Läs mer! ![]() |