Är en vara och en produkt samma sak?

Nej, produkt är ett samlingsnamn för vara eller tjänst.

Är det riskfyllt att köpa in varor?

Tänk på att inte göra stora beställningar eftersom det tar på företagets likviditet. Det är bättre att köpa in varor vid flera tilfällen. Det blir lite dyrare men är mycket säkrare.

Det finns altid en risk i företagarvärlden. De flesta leverantörer vill samarbeta med en ny kund. Vem vet, du kanske lägger deras största order om några år.

Vi har dock haft två problem, tyvärr ..

För några år sedan, 2008, fick ett företag hem sina produkter från Kina, inga fungerade. De förlorade 9 000 kr. Som tur var hade de sålt riskkapitalsedlar och förlorade själv inget.

Hösten 2010 var det dags igen. En leverantör i Stockholm lurade ett företag med fel specifikationer. Deras ungsmatta skulle klara över 200 grader, men det gjorde den inte. De förlorade strax över 8 000 kr. Även detta företag hade sålt riskkapital så de förlorade inget själv.

Det finns ingen 100% säkerhet, utan det finns alltid en visss risk. Var försiktig och kolla upp företaget före du köper. När du beställer gör det i små serier och börja alltid med att få hem några provexempel.

Hur får jag råd att köpa in mina varor?

Du får tag på kapital genom att sälja riskkapitalsedlar. UF-företaget får sälja riskkapital för maximalt 10 000 kr.

Vad är bäst, en vara som är en miljöbov eller en som är medioker och extremt miljömedveten?

Inget av de två alternativen håller förmodligen i längden.

Hur fungerar tull?

När du importerar ska du betala tull beroende på vilken vara det är som du vill ta in i Sverige. Kontakta Tullverket före du beställer din vara och undersök vilken tullkategori din vara hamnar i och hur stor tullavgift du ska betala.

På fakturan från Tullverket kommer det även finns 25% moms på fakturavärdet.

 

Läs mer om kalkylering på biz4you.se

 

Läs mer! marknadsföring - kalkylering »

Vad händer om jag inte hinner producera min produkt?

Oftast är det viktigt med en marknadsundersökning, men ibland behöver du inte göra det. Om du har en idé som du "vet" att kunder kommer vara intresserad av är det förlorad tid. När iPhone kom och någon senare ville sälja fordral till din mobil. Klockrent, alla "visste" att behovet fanns.

Dock anser jag att du ska undersöka din marknad med en enklare undersökning. Du kan göra en enkät som varje medarbetare går ut på olika ställen med.

Om du är ett företag med 5 medarbetare kan du lätt fråga 50 personer var. Det blir 250 svar att samla in, strukturera, bearbeta och analysera.

Hur hittar jag lättast en bra tillverkare till min produkt?

Undersök ditt nätverk, företagarföreningen, Marknadsföreningen, Företagarna och kommunens näringslivsenhet.
Titta i småföretagarbygder som Småland. Du kan även Googla upp andra tillverkare på andra ställen i regionen eller i landet.

När bör jag senast ha bestämt mig för en vara?

Ju snabbare desto bättre. Ditt företag kommer tycka det är roligare att ha något att bygga företaget kring. Du kommer även igång med din grafiska manual, logotyp och får du längre tid att sälja din vara och då kan du tjäna mer pengar.

Hur budgeterar jag om jag inte har någon tilverkare?

Din produkt är bara en del av dina utgifter. Om du gör din budget i Excel eller Numbers kan du simulera med olika värden för produkten. Uppskatta ett värde baserat på frågor till tänkta tillverkare om ett pris.

Hur tag jag fram ett korrekt pris på min produkt?

Du gör en priskalkyl. Eftersom ett UF-företag, normalt, enbart säljer en produkt kan du utgå från din resultatbudget [RB]. Ta fram IVK [ingående varukostnad], RK [rörelsekostnad] och TI [total intäkt].

Utifrån dessa variabler kan du få fram vilken påläggsprocent du behöver för att täcka företagets kostnader och vinst.

 
 
starta upp UF »
 

affärsidé »

affärsplan »

avveckling »

bokföring »
bolagspärm »
budgetering »
ekonomi »
e-max »
företagsrapport »
försäljning »
forzamässan »
framtiden »
grafisk manual »
gruppen »
individen »
julmässan »
kunder »
leverantörer »
logotyp »
mål »
marknadsföring »
mentorskap »
mission »
monter »
mässor »
möten »
nationella mässan »
organisation »
prissättning »
« produkter
projektarbete »
regionala mässan »
riskkapital »
rådgivare »
skatter »
tävlingar »
vision »
webbplats »
årsredovisning »